Blog

5 zalet outsourcingu księgowości

30.03.2015

Rafał Michniewicz
Partner w MDDP Outsourcing

4. Korzystanie z doświadczeń

Decydując się na outsourcing – zwłaszcza w przypadku większych Outsourcerów, o ugruntowanej pozycji i odpowiednim portfelu Klientów – można skorzystać z doświadczenia w wielu obszarach:

  • merytoryczne – rachunkowość, podatki (minimum VAT i CIT, najczęściej wiele innych),
  • z zakresu efektywności działania,
  • techniczna/informatyczna z zakresu działania systemów księgowych i wspomagających księgowość,
  • z zakresu zarządzania zespołem.

Niezmiernie trudno (zwłaszcza w mniejszych i średnich organizacjach) zbudować zespół, który ma bardzo szerokie kompetencje (księgowe, sprawozdawcze, podatkowe, informatyczne) – zachowując racjonalną bazę kosztową. W praktyce nie zdarza się, aby skupić wymagane kompetencje w jednej osobie, która w poszukiwanym przez nas okresie czasu/lokalizacji będzie dostępna i chętna do rozpoczęcia współpracy. Przeważnie, zestaw powyższych kompetencji jest rozłożony na trzech bądź czterech specjalistów. Przy nieograniczonych środkach, w każdej firmie można zatrudnić taki zespół fachowców, jednak często zagadnienia te nie wymagają pracy w pełnym wymiarze, przez co pojawia się swoiste niewykorzystanie potencjału posiadanego zespołu.

Współpracując z outsourcerem, który przy określonej wielkości z pewnością będzie posiadał wielu specjalistów z poszukiwanych obszarów, w elastyczny sposób można „dobierać” bardziej zaawansowane zasoby do poziomu skomplikowania transakcji w danym okresie i ponosić koszty np. tylko 1/5 czasu specjalisty do spraw VAT (w odniesieniu do 100% własnego specjalisty). Dzięki temu rozwiązanie outsourcingowe będzie wykorzystywać zasoby o wyższych kompetencjach przy niższym koszcie.