Od 1 kwietnia 2025 r. każdy przedsiębiorca w Polsce wpisany do KRS powinien mieć adres do e-Doręczeń. Adres ten jest niezbędny i obowiązkowy w oficjalnej korespondencji urzędowej. Przypominamy kluczowe informacje.
W czasach dynamicznego rozwoju technologii lub – jak twierdzi wielu – rewolucji na miarę przemysłowej (z przełomu XVIII/XIX wieku) – instytucje publiczne stawiają na nowoczesne rozwiązania, zastępując tradycyjną pocztę komunikatorami on-line. Idąc z duchem czasu, kolejnym krokiem podjętym przez prawodawców w stronę automatyzacji (po wcześniejszych rozwiązaniach, jak platforma ePUAP czy kwalifikowany podpis elektroniczny) jest powołanie do życia e-Doręczeń, które mają działać jak tradycyjna przesyłka polecona. Różnica jednak jest taka, że tę nowoczesną korespondencję on-line będzie można odebrać bez wychodzenia z biura czy domu, co ma zdecydowanie usprawnić kontakt z urzędami.
Kto i kiedy musi założyć adres do e-Doręczeń?
- Przed 1 kwietnia 2025 roku aktywny adres do e-doręczeń powinny posiadać instytucje publiczne i urzędy oraz przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, a także podmioty powstałe po 1 stycznia br.
- Od 1 kwietnia 2025 r. zobowiązane do założenia e-doręczeń są wszystkie podmioty wpisane do rejestru KRS przed 1 stycznia 2025 roku.
- W kolejnej turze do aktywacji e-Doręczeń zobligowani będą przedsiębiorcy zarejestrowani w CEIDG przed daniem 1 stycznia 2025 r. przy okazji składania wniosku o zmianę wpisu. Mają na to czas do 1 października 2026 roku.
Kto nie musi, ale może korzystać z e-Doręczeń?
Do korzystania z e-Doręczeń mają prawo, ale nie obowiązek, podmioty niepubliczne – np. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i nie wykonujące zawodu zaufania publicznego.
Jak szybko i sprawnie założyć adres do e-Doręczeń?
Proces założenia e-Doręczeń jest prosty. Został wyjaśniony na rządowej stronie internetowej biznes.gov.pl w taki sposób, aby każdy bez większych trudności mógł aktywować konto.
Więcej na ten temat w artykule ekspertki MDDP Outsourcing, Bożeny Wodarskiej 👉 Prowadzisz firmę? Do 1 kwietnia 2025 r. musisz założyć obowiązkowy adres do e-Doręczeń! 👈
Dlaczego warto korzystać z adresu do e-Doręczeń?
Dzięki możliwości załatwienia urzędowych spraw on-line poprzez e-Doręczenia przedsiębiorcy i obywatele zyskują szereg korzyści:
- oszczędność czasu – nie trzeba iść na pocztę i stać w kolejce, aby odebrać list z urzędu; dzięki e-Doręczeniom przesyłkę można odebrać w dowolnym czasie i miejscu;
- oszczędność pieniędzy – nie trzeba kupować znaczków pocztowych i kopert (korespondencja poprzez e-Doręczeni jest bezpłatna);
- powiadomienia – zaraz po otrzymanej korespondenci przychodzi powiadomienie, więc żadna ważna korespondencja nie powinna umknąć uwadze adresata;
- nadzór i bezpieczeństwo – można śledzić bieg nadanych przesyłek, zachowując cyfrowe dowody nadania.
Outsourcing księgowy i kadrowo-płacowy dla wymagających firm
Napędzany nowoczesną technologią
E-doręczenia stanowią krok w stronę cyfryzacji administracji publicznej, ułatwiając życie zarówno obywatelom, jak i przedstawicielom instytucji publicznych.
Jeśli masz wątpliwości jak dostosować swoje procesy do nowej rzeczywistości, chętnie pomożemy.
> Skontaktuj się z nami już dziś! <

Autor: Sylwia Zatorska, Księgowa w MDDP Outsourcing Warszawa