Outsourcing głównego księgowego (tj. nadzór księgowy) to proces, który wymaga starannego planowania i realizacji. W poniższym artykule przedstawimy krok po kroku, jak przebiega ten proces – od analizy potrzeb klienta, przez wybór odpowiedniego dostawcy usług, aż po wdrożenie i monitorowanie współpracy.
Pierwszym krokiem w toku zlecania na zewnątrz obsługi zadań głównego księgowego, jest dokładna analiza potrzeb. W MDDP Outsourcing, jako profesjonalni dostawcy usług nadzoru księgowego, na tym etapie określamy, jakie są oczekiwania i wymagania klienta wobec głównego księgowego oraz jakie zadania mają być realizowane. Nasza analiza obejmuje:
- przegląd obecnych procesów księgowych,
- identyfikację obszarów wymagających usprawnień
- oraz określenie celów, które firma chce osiągnąć dzięki outsourcingowi.
Po identyfikacji własnych potrzeb, bądź omówieniu ich z potencjalnymi dostawcami usług, należy dokonać weryfikacji mocnych i słabych stron maksymalnie 2-3 wstępnie wyselekcjonowanych ewentualnych partnerów outsourcingowych. Podczas dokonywania wyboru warto zwrócić uwagę na takie aspekty, które zapewnią przede wszystkim profesjonalną współpracę oraz wysoka jakość obsługi. W tym celu spośród różnorodnych kryteriów należy uwzględnić zwłaszcza poniższe aspekty:
- doświadczenie i kompetencje dostawców – należy sprawdzić, czy potencjalny kontrahent współpracował już z firmami o podobnym profilu działalności i skali (w praktyce ten aspekt bardzo ułatwia wzajemne zrozumienie potrzeb i wymagań oraz przesądza o jakości współpracy);
- referencje i opinie – warto skrupulatnie przyjrzeć się opiniom innych klientów oraz referencjom dostawców (a także ich datom), sprawdzając które wątki – spośród ważnych dla nas – się powtarzają, a które nie występują wcale;
- technologie i narzędzia – w dobie trwającej obecnie transformacji technologicznej („Przemysł 4.0”) szalenie istotna jest rzetelna weryfikacja, czy potencjalny dostawca usług outsourcingu głównego księgowego korzysta z nowoczesnych narzędzi i technologii wspierających procesy księgowe, czy raczej modne slogany zdobią jedynie jego marketingowe sztandary;
- elastyczność i skalowalność – przyda się także sprawdzenie, czy potencjalny partner jest w stanie na bieżąco modyfikować oraz dopasowywać zakres usług do zmieniających się potrzeb i wymagań klienta.
Wdrożenie usługi nadzoru księgowego powinno obejmować szczegółowy przegląd aktualnych procesów księgowych odbywających się w firmie oraz ustalenie osób za nie odpowiedzialnych. Na podstawie takiej analizy powinno nastąpić odpowiednie rozdzielenie zadań między głównym księgowym, a wewnętrznym zespołem księgowym oraz zapewnienie niezbędnego wsparcia szkoleniowego w odpowiednim zakresie, w tym – odnośnie nowych procedur i narzędzi.
Zatem w przypadku wdrożenia outsourcingu głównego księgowego kluczowe elementy, na których należy się skoncentrować, to:
- przegląd procesów – wyszczególnienie procesów księgowych oraz ustalenie osób za nie odpowiedzialnych;
- podział zadań – rozdział zadań między głównego księgowego a wewnętrzny zespół księgowy;
- szkolenia i wsparcie – zapewnienie szkoleń dla pracowników oraz wsparcia technicznego.
Może Cię zainteresuje nasz artykuł pt.: „Outsourcing głównego księgowego – bieżąca współpraca„?
Po dokonaniu wyboru i podpisaniu umowy bardzo ważna jest bieżąca współpraca w oparciu o regularne spotkania statusowe oraz przygotowany z wyprzedzeniem miesięczny harmonogram pracy. Zapewniają one wysoką płynność działań oraz efektywną współpracę. Ważne jest przy tym utrzymywanie dobrej wzajemnej komunikacji oraz zapewnianie bieżącego feedbacku – w obie strony. Dzięki temu, po pierwszym wzajemnym „dotarciu się partnerów”, współdziałanie w modelu outsourcingowym może przynieść maksymalne zyski.
Zatem kluczowymi elementami służącymi regularnemu monitorowaniu współpracy na tym etapie są:
- spotkania statusowe – regularne spotkania, na których omawiane są bieżące sprawy, postępy oraz ewentualne wyzwania czy problemy, z którymi mierzą się zespoły;
- harmonogram prac – przygotowany z wyprzedzeniem miesięczny harmonogram prac, który określa zadania, osoby za nie odpowiedzialne oraz terminy ich realizacji;
- raportowanie – regularne spotkania w celu omówienia wyników i efektów współpracy, a także analiza wskaźników efektywności i wspólne wyznaczenie kolejnych celów.
Dlaczego warto wybrać MDDP Outsourcing jako dostawcę usługi nadzoru księgowego?
W MDDP Outsourcing specjalizujemy się w usługach outsourcingu głównego księgowego, dzięki naszej unikalnej i słynnej na rynku elastyczności oraz najwyższej eksperckości. Oferujemy kompleksowe wsparcie w zarządzaniu finansami, zgodności z przepisami oraz optymalizacji procesów księgowych. Współpracujący z nami klienci w zakresie nadzoru księgowego zyskują następujące atuty:
- ekspertów – nasi ludzie stają się ludźmi naszych klientów, z całą swoją wiedzą i doświadczeniem, ale bez „obciążeń” związanych z zajmowanym etatem;
- technologię – naszym najsilniejszym wyróżnikiem wśród konkurentów są nowoczesne narzędzia zapewniające efektywną i wygodną współpracę oraz maksymalną redukcję ewentualnych błędów księgowych;
- elastyczność – nasze usługi dopasowują się do zmieniających się potrzeb naszych klientów, ich etapu rozwoju oraz bieżących biznesowych wyzwań.
👆 Zachęcam również do obejrzenia krótkiego materiału wideo, w którym w skrócie omawiam przedstawione powyżej kroki wdrożenia outsourcingu głównego księgowego.
Zapraszam do kontaktu i umówienia się na bezpłatną konsultację!
Ekspert: Bożena Wodarska
Telefon: 451 171 859
E-mail: bozena.wodarska@mddp-outsourcing.pl
