Podatnicy i przedsiębiorcy na co dzień zmagają się z wieloma wątpliwościami. Skomplikowany charakter prawa podatkowego, liczne ustawy, przepisy, artykuły, czy nowelizacje mogą być dla wielu podatników przytłaczające. W sytuacjach, gdy ciężko wybrać właściwe zastosowanie, przedsiębiorca (lub obsługujące go biuro rachunkowe) może sięgnąć po pomoc, jaką są interpretacje podatkowe.
Interpretacja podatkowa to oficjalna urzędnicza interpretacja danego problemu czy zagadnienia w kontekście prawa podatkowego, której zadaniem jest wspieranie podatników w odpowiednim odczytywaniu i stosowaniu przepisów prawa podatkowego.
Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie objaśnienia organów podatkowych mają charakter interpretacji podatkowych w rozumieniu prawnym. O instytucji interpretacji podatkowej traktuje Dział II, rozdział 1a – ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa: Dz.U.2020.1325 t.j.
Głównym celem interpretacji podatkowej jest niwelowanie wątpliwości dotyczących właściwego zastosowania poszczególnych przepisów, a także usuwanie negatywnych skutków ich błędnej interpretacji. Interpretacje podatkowe wskazują również podatnikom zastosowanie danego przepisu prawa podatkowego w konkretnej sytuacji.
Zgodnie z art. 14a § 1 OrdPU opracowane przez ministra finansów interpretacje podatkowe zapewniają jednolitość stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe, w szczególności:
Rozróżniamy dwie kategorie interpretacji podatkowych:
Ogólna interpretacja podatkowa nie odnosi się do konkretnego stanu faktycznego czy prawnego przedstawionego przez danego podatnika. Ma ogólny, abstrakcyjny charakter – dotyczy określonych sytuacji faktycznych lub prawnych i pewnych kategorii odbiorców.
Jest to stanowisko w zakresie interpretacji przepisów prawa podatkowego, którego celem jest zapewnienia ich jednolitego stosowania. Ogólna interpretacja podatkowa wydawana jest z urzędu lub na wniosek, jedynie przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Może być wystawiona, np. w przypadku gdy podatnik otrzymał dwie sprzeczne ze sobą decyzje czy interpretacje indywidualne sporządzone przez dwa różne organy podatkowe. W takiej sytuacji, gdy organy państwowe stosują odmienne prawo podatkowe, podatnik może wnioskować do Ministerstwa Finansów o wydanie podatkowej interpretacji ogólnej w celu ujednolicenia prawa podatkowego.
W celu otrzymania od Ministerstwa Finansów podatkowej interpretacji ogólnej należy listownie, poprzez platformę e-PUAP lub osobiście złożyć w siedzibie Krajowej Informacji Skarbowej (KIS):
We wniosku należy:
Zanim jednak Minister Finansów wyda interpretację ogólną, opisywana przez podatnika sytuacja jest szczegółowo analizowana. Sprawdzane są również inne przepisy, dotychczasowe interpretacje i orzeczenia sądowe.
Przed złożeniem wniosku należy również sprawdzić, czy w podobnej sprawie nie została już wydana interpretacja ogólna. W tym celu najlepiej skorzystać z wyszukiwarki interpretacji, zapytać w najbliższym urzędzie skarbowym, urzędzie celno-skarbowym lub izbie administracji skarbowej, bądź zadzwonić bezpośrednio do KIS czy wnioskowana sytuacja nie powtarza się.
Podatnicy niebędący pewni, czy poprawnie stosują przepisy prawa podatkowego, np. czy zgodnie z prawem korzystają z ulg podatkowych bądź czy będą mogli skorzystać z nich w przyszłości, mogą złożyć wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej do KIS.
Wniosek o wydanie interpretacji ma postać formularza (ORD-IN) i może być złożony listownie, osobiście w siedzibie KIS lub elektronicznie za pośrednictwem portalu e-PUAP. Składając wniosek, podatnik powinien:
Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej może złożyć:
Z wnioskiem może wystąpić jedna lub kilka zainteresowanych osób.
Indywidualna interpretacja podatkowa to oficjalna odpowiedź organu państwowego na wniosek podatnika. Dotyczy przepisów prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie. Wydawana jest przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Wniosek dotyczący wydania indywidualnej interpretacji podatkowej może dotyczyć wyłącznie zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych. Nie może natomiast bezpośrednio dotyczyć działalności organów podatkowych.
Termin wydania interpretacji wynosi 3 miesiące od dnia otrzymania wniosku. Do tego terminu nie wlicza się okresu oczekiwania między ewentualnym wezwaniem przez organ do uzupełnienia braków, a odpowiedzią udzielną przez wnioskodawcę. Jeśli interpretacja nie zostanie wydana w ustawowym terminie, będzie to oznaczać, iż przedstawione przez podatnika we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Jest to tzw. interpretacja milcząca.
Ze względu na pandemię COVID-19 termin wydawania indywidualnej interpretacji podatkowej został wydłużony i wynosi 6 miesięcy.
Interpretacje podatkowe pomagają podatnikom interpretować prawo podatkowe, stosować się do jego zasad i bez problemu wdrażać nowelizacje. Dodatkowo interpretacje podatkowe są pomocne w sporach między urzędnikiem a podatnikiem, kiedy to przedsiębiorca otrzymuje niejednoznaczne decyzje. Warto jednak pamiętać również o ich wadach – interpretacje podatkowe nie są wiążące. Pomimo iż powinny stanowić pewnego rodzaju wykładnię, do której powinni stosować się urzędnicy, zdarza się, że w analogicznych sytuacjach są ignorowane, bądź izba skarbowa wyda dwie inne interpretacje dwóm innym wnioskującym, pomimo iż wnioski dotyczyły tej samej sprawy. Dodatkowo interpretacje w każdej chwili mogą być zmienione przez Ministra Finansów, jeśli uzna je za nieprawidłowe.
Autor: Alicja Kostyra, Junior Manager w dziale VAT w MDDP Outsourcing w Warszawie