Zgodnie z ogólną definicją, kosztami uzyskania przychodów (KUP) są koszty poniesione w celu osiągnięcia, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PDOP).
Zdaniem fiskusa wszelkie ozdoby świąteczne, jak choinka, łańcuchy, bombki czy światełka, mogą być uznane za koszt podatkowy. Bez wątpienia świąteczne wydatki przyczyniają się w sposób pośredni do wzrostu przychodów podatnika i wiążą się z ogólnym funkcjonowaniem firmy, służąc budowaniu pozytywnej atmosfery w kontaktach z klientami i kontrahentami. Świąteczny wystrój firmy ma wpływ także na samych pracowników, tworząc rodzinny nastój. Choinkowe dekoracje nawiązują do tradycji i z pewnością pozytywnie wpływają na atmosferę w firmie, a tym samym integrują zespół z pracodawcą. Jeśli nakłady na świąteczne ozdoby nie odbiegają od istniejących standardów, z punktu widzenia księgowości nie powinny być uznane jako wydatki reprezentacyjne.
Art. 16 ust 1 pkt 28 wspomnianej powyżej ustawy wskazuje, że reprezentacja nie jest kosztem podatkowym. Choć nie ma ustawowej definicji reprezentacji, z orzecznictwa wynika, że są to działania, których celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku podatnika wobec kontrahentów. Wydatki na świąteczne ozdoby trudno uznać za koszt reprezentacji. Jest to powszechny zwyczaj związany z naszą tradycją i obyczajami, zatem działy księgowości nie powinny się obawiać wrzucania ich do KUP (kosztów uzyskania przychodów)
Sprawdź także: Czy świąteczne prezenty dla klientów i kontrahentów można ująć w podatkowych kosztach firmy?
Dość powszechnie praktykowane jest wysyłanie kartek świątecznych z życzeniami do klientów firmy. Bardzo często takie kartki zawierają nazwę czy logotyp firmy. Na gruncie podatkowym przyjmuje się, że takie wydatki są reklamą.
ZAPAMIĘTAJ! Okres świąteczno-noworoczny, to czas szczególny w firmach, nastawiony na budowanie pozytywnej atmosfery w pracy, w relacjach z pracownikami oraz kontrahentami. Aby uzyskać taki cel, przedsiębiorcy ponoszą okolicznościowe wydatki, w tym na zakup świątecznych ozdób. Generalnie tego rodzaju wydatki są kosztem uzyskania przychodów, jeśli nie przekraczają zwyczajowo przyjętych norm (nie są zbyt wystawne czy ekskluzywne) i nie mają wpływu na wizerunek firmy.