Blog

DAC7 w praktyce – jakie obowiązki mają platformy i sprzedawcy online?

30.05.2025

Implementacja unijnej dyrektywy DAC7 do polskiego porządku prawnego oznacza szereg wymogów związanych z raportowaniem i zbieraniem danych o użytkownikach. Co warto na ten temat wiedzieć po niemal roku od wejścia w życie nowych przepisów dotyczących e-commerce?

 

Od 1 lipca 2024 roku w Polsce obowiązują przepisy implementujące unijną dyrektywę DAC7 (Dyrektywa Rady UE 2021/514), wprowadzone przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową. Jej głównym celem jest zwiększanie przejrzystości transakcji dokonywanych za pośrednictwem platform cyfrowych oraz dążenie do minimalizacji szarej strefy w internecie, a także  uszczelnienie systemów podatkowych Państw członkowskich UE. Co to oznacza w praktyce zarówno dla operatorów platform, jak i sprzedawców? Przyjrzyjmy się bliżej nowym obowiązkom.

 

Czym jest dyrektywa DAC7?

DAC7 to rozszerzenie dotychczasowych regulacji unijnych dotyczących wymiany informacji podatkowych. Dyrektywa ta wprowadza obowiązek dla operatorów platform cyfrowych (np. OLX, Allegro, Vinted, Booking.com, Uber, Airbnb itp.) do gromadzenia i raportowania danych o sprzedawcach i świadczonych przez nich usługach, a następnie przekazywania tych informacji do odpowiednich organów podatkowych. Dyrektywa ta nie wprowadza w żaden sposób nowych podatków, ale ma na celu usprawnienie identyfikacji podmiotów unikających opodatkowania.

 

Kogo dotyczy obowiązek raportowania internetowych transakcji?

Obowiązek raportowania dotyczy operatorów platform, które umożliwiają sprzedawcom działanie za wynagrodzeniemoferują dostęp do oferty kupującym, gdzie między stronami transakcji dochodzi do określonych czynności (za pośrednictwem danej platformy). Czynności te obejmują:

  1. sprzedaż towarów – dotyczy zarówno nowych, jak i używanych przedmiotów;
  2. udostępnianie nieruchomości lub ich części – na przykład wynajem mieszkań, kwater czy domów;
  3. świadczenie usług osobistych – na przykład transportowych, remontowych czy freelancerskie,
  4. Udostępnianie środków transportu na przykład wynajem samochodów.

 

Ważne wyłączenia dotyczące dyrektywy DAC7

DAC7 przewiduje pewne wyłączenia z obowiązku raportowania – między innymi dla sprzedawców, którzy dokonali mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów w ciągu roku, gdy ich łączne wynagrodzenie z tego tytułu nie przekroczyło 2000 € w rocznym okresie sprawozdawczym. To oznacza, że okazjonalna sprzedaż prywatnych rzeczy (na przykład używanych ubrań) zazwyczaj nie podlega raportowaniu. Z kolei w przypadku dużych podmiotów, na przykład spółek giełdowych (których działalność jest już monitorowana w inny sposób), albo właścicieli nieruchomości, którzy dokonali ponad 2000 rezerwacji w ciągu roku, obejmują jeszcze inne regulacje podatkowe – z uwagi na skalę działania.

 

Jakie są obowiązki operatorów dla platform e-commerce wynikające z dyrektywy DAC7?

Operatorzy platform stoją przed szeregiem nowych zadań, aby sprostać wymaganiom przepisów implementujących dyrektywę DAC7 do krajowego porządku prawnego. Poniżej kluczowe informacje na ten temat.

  1. Gromadzenie danych o sprzedawcach i transakcjach internetowych

Należy gromadzić dane identyfikacyjne sprzedawców, takie jak: imię i nazwisko, adres, numer identyfikacji podatkowej, numer identyfikacji VAT, data urodzenia, państwo rezydencji podatkowej; ponadto operatorzy platform cyfrowych muszą gromadzić informacje o transakcjach, takie jak: łączna kwota wynagrodzenia, liczba transakcji, dane dotyczące nieruchomości, prowizje, opłaty i podatki pobrane przez platformę.

  1. Dochowanie należytej staranności

Operatorzy muszą weryfikować uzyskane informacje od sprzedawców, aby ustalić ich rezydencję podatkową i potwierdzić poprawność danych. Może to wiązać się do gromadzeniem dodatkowych dokumentów.

  1. Raportowanie danych o sprzedawcach i transakcjach w internecie

Zebrane dane muszą być przekazywane Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) cyklicznie w ujęciu rocznym. Pierwsze raporty za lata 2023 i 2024 miały zostać złożone do 31 stycznia 2025 roku.

  1. Rejestracja platformy cyfrowej

Operatorzy platform mogą być zobowiązani do dokonania dodatkowej rejestracji w celu uzyskania indywidualnego numeru platformy.

  1. Powiadamianie sprzedawców internetowych o obowiązkach wynikających z DAC7

Obowiązkiem podmiotów prowadzących platformy internetowe służące sprzedaży dóbr jest właściwe poinformowanie sprzedawców o zakresie danych przekazywanych organom podatkowym oraz o konsekwencjach wynikających z nowych przepisów.

  1. Aktualizacja regulaminów

Koniecznie jest dostosowanie regulaminów i warunków świadczenia usług do wymogów DAC7.

  1. Przechowywanie dodatkowej dokumentacji

Zgromadzone dokumenty dotyczące procedur należytej staranności muszą być przechowywane przez okres 5 lat.

 

Jakie konsekwencje dla internetowych sprzedawców wynikają z przepisów DAC7?

Choć dyrektywa DAC7 nakłada obowiązki na operatorów platform, ma ona również realne konsekwencje dla sprzedawców. Jakie?

  1. Zwiększona kontrola podatkowa

Organy podatkowe zyskują dostęp do szczegółowych danych o transakcjach online, co ułatwia im identyfikację nierzetelnych podatników i osób prowadzących niezarejestrowaną działalność gospodarczą.

  1. Weryfikacja działalności nierejestrowanej

DAC7 ułatwia urzędnikom KAS weryfikację, czy osoby prowadzące tak zwaną działalność nierejestrowaną nie przekraczają miesięcznych limitów przychodów.

  1. Konieczność zadbania o rozliczenia

Internetowi sprzedawcy powinni dokładnie analizować swoje przychody z platform i w razie potrzeby rozliczać je zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi jako dochód z działalności gospodarczej lub inne dochody.

 

Jakie sankcje grożą operatorom platform za niedopełnienie obowiązków?

Brak wypełnienia obowiązków wynikających z DAC7 przez operatorów platform może skutkować dotkliwymi karami finansowymi. W Polsce mogą one wynosić od 100.000 zł do nawet 5.000.000 zł. W skrajnych przypadkach operator platformy może zostać wykreślony z rejestru jako podatnik VAT.

Dyrektywa DAC 7 stanowi istotną zmianę w krajobrazie e-commerce, zwiększając przejrzystość i efektywność urzędników skarbowych w walce z unikaniem opodatkowania. Wprowadzenie tych przepisów ma na celu stworzenie bardziej sprawiedliwego i przejrzystego środowiska dla wszystkich uczestników rynku cyfrowego w Unii Europejskiej.

Choć główne obowiązki spoczywają na operatorach platform cyfrowych, sprzedawcy również powinni być świadomi tych relatywnie nowych regulacji i dbać o rzetelne rozliczanie swoich dochodów.

 

MDDP OUTSOURCING – USŁUGI KSIĘGOWE I KADROWO-PŁACOWE DLA WYMAGAJĄCYCH FIRM
KSIĘGOWI I KADROWI, KTÓRZY TWORZĄ WARTOŚĆ – NIE TYLKO JĄ MIERZĄ

▪  Usługi księgowe   Usługi kadrowo-płacowe ▪ Sprawozdania finansowe
> Zadzwoń do nas już dziś! <

Autorka: Dominika Wydrzyńska, Team Leader, Katowice

DAC7 dyrektywa DAC7 e-commerce a podatki KAS obowiązki platform cyfrowych obowiązki sprzedawców internetowych platformy cyfrowe raportowanie transakcji online sprzedaż online uszczelnianie systemu podatkowego

kontakt

Ewelina Kukulska

Ewelina Kukulska

Manager Księgowości
biuro@mddp-outsourcing.pl