W wyniku nowelizacji ustawy VAT od stycznia 2017 wprowadzono zmiany dotyczące przekazywania deklaracji do urzędu skarbowego. Zgodnie z art. 99 ust. 11b ustawy VAT podatnicy zobowiązani są wysyłać deklaracje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Zmiany dotyczyły również okresów za jakie można sporządzać deklaracje VAT. W przypadku informacji podsumowujących po zmianach jest możliwość składania tylko miesięcznych deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tych transakcji. Elektroniczna wysyłka deklaracji dotyczy również podatników, którzy dokonują transakcji krajowych z odwrotnym obciążeniem (deklaracja VAT-27).
Warto wspomnieć, że od 01.2017 mechanizmem odwrotnego obciążenia, a jednocześnie obowiązkiem składania deklaracjami VAT-27 objęte są również są usługi budowlane wymienione w załączniku nr 14 do ustawy VAT świadczone przez podwykonawców.
Elektroniczna wysyłka deklaracji VAT obowiązuje od rozliczenia za pierwszy okres w 2017 r czyli dotyczy deklaracji VAT-7 za styczeń i VAT-7K za IQ 2017 r.
Elektroniczna wysyłka deklaracji obejmuje deklaracje:
Ustawodawca określił jednak okres przejściowy, w którym elektroniczna wysyłka deklaracji VAT następuje od 2018 r.
Okres przejściowy obejmuje podatników, którzy spełniają poniższe warunki:
Podsumowując podatnicy, którzy spełniają powyższe warunki, do końca 2017 roku mogą składać deklaracje VAT-7 i VAT-7K w wersji papierowej. Obowiązek składania deklaracji elektronicznych w przypadku wyżej wymienionych podatników będzie obowiązywał począwszy od pierwszej deklaracji za rok 2018.
Mariola Gajewska
MDDP Outsourcing w Warszawie