Od stycznia 2019 r. wejdzie w życie ustawa, która umożliwi pracodawcy prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji pracowniczej w postaci elektronicznej oraz skrócenie okresu jej przechowywania do 10 lat.
Między innymi na stronach ZUS można znaleźć coraz więcej informacji o nowych wymogach. Oto najważniejsze kwestie, na które trzeba zwrócić uwagę.
Aktualnie przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mają obowiązek prowadzić i przechowywać akta pracownicze w formie papierowej. Od stycznia 2019 r. pracodawca będzie mógł wybrać papierową lub elektroniczną postać dokumentacji. Forma przechowywania akt będzie zależeć od pracodawcy, przy czym:
Skrócony z 50 do 10 lat okres przechowywania dokumentacji pracowniczej będzie obowiązywać od stycznia 2019 r., ale nie będzie dotyczyć akt wszystkich pracowników bądź zleceniobiorców.
1. Dokumentację pracowników lub zleceniobiorców zatrudnionych przed 01.01.1999 r., oraz wykonujących pracę górniczą i prace równorzędne z pracą górniczą pracodawca będzie przechowywać przez okres 50 lat od dnia zakończenia stosunku pracy.
2. Dokumentację pracowników lub zleceniobiorców zatrudnionych w okresie od stycznia 1999 r. do grudnia 2018 r., pracodawca będzie przechowywać przez 50 lat lub może ten okres skrócić do 10 lat, jeśli przekaże do ZUS następujące dokumenty:
Złożenie raportów informacyjnych przez pracodawcę za wszystkich ubezpieczonych zatrudnionych w okresie 01.01.1999 r. do 31.12.2018 r., umożliwi skrócenie okresu przechowywania ich dokumentacji pracowniczej do 10 lat oraz anuluje obowiązek wystawiania większości aktualnie obowiązujących, dodatkowych dokumentów w celu przyznania emerytury lub renty pracownikowi lub zleceniobiorcy.
3. Dokumentację pracowników lub zleceniobiorców zatrudnionych pierwszy raz po 01.01.2019 r., pracodawca będzie przechowywać przez 10 lat.
Pracodawcy, począwszy od stycznia 2019 r., będą przekazywać do ZUS (w imiennych raportach za ubezpieczonych) wszystkie konieczne informacje niezbędne do ustalenia prawa do emerytury lub renty. Zmieni się również formularz wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych pracownika ZUS ZWUA, gdzie dodatkowo pracodawca będzie podawać datę, tryb rozwiązania ostatniego stosunku pracy, podstawę prawną rozwiązania lub wygaśnięcia ostatniego stosunku pracy lub stosunku służbowego oraz informację, z czyjej inicjatywy stosunek pracy został rozwiązany.
W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy po 01.01.2019 r., pracodawca wraz ze świadectwem pracy będzie mieć obowiązek przekazania pracownikowi informacji o:
Pracodawca zniszczy dokumentację w sposób uniemożliwiający odtworzenie jej treści w terminie do 12 miesięcy po upływie okresu przeznaczonego na jej odbiór.
Powyższe zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2019 r. Pracodawcy nadal oczekują na kolejne przepisy wykonawcze, dające więcej wytycznych umożliwiających dostosowanie systemów kadrowo-płacowych do nowych przepisów i przygotowanie się na elektronizację dokumentacji pracowniczej. Zainteresowanych tą tematyką w szerszym zakresie, w szczególności systemami do elektronicznego prowadzenia akt osobowych, zapraszamy do zapoznania się z innymi naszymi publikacjami:
Justyna Kowalczyk
Specjalista ds. rozliczeń ZUS w biurze rachunkowym MDDP Outsourcing w Warszawie