Nieobecność w pracy to sytuacja, z którą możemy spotkać się każdego dnia – choroba, nagły wypadek, sprawy rodzinne lub inne sytuacje życiowe. Choć takie zdarzenia czasem są trudne do przewidzenia, ważne abyśmy wiedzieli w jaki sposób poinformować pracodawcę o nagłej nieobecności w pracy oraz jakie przedstawić dokumenty, żeby właściwie usprawiedliwić i rozliczyć taką nieobecność. Poniżej kluczowe informacje na ten temat.
Najważniejszą zasadą jest niezwłoczne poinformowanie przełożonego o nieobecności – w przypadku nagłych zdarzeń, których nie mamy możliwości zaplanowania, należy się skontaktować jeszcze przed rozpoczęciem dnia pracy. Ponieważ w tym zakresie (w większości przypadków) nie ma formalnych regulacji co do wymaganego sposobu poinformowania pracodawcy o zaistniałej sytuacji i potrzebie wzięcia wolnego, można to zrobić telefonicznie (SMS lub rozmowa), przez e-mail lub za pośrednictwem firmowego komunikatora – zgodnie z zasadami obowiązującymi w firmie.
Nie trzeba wchodzić w szczegóły przyczyny nieobecności, a pracodawca nie ma prawa wymagać udzielenia takiej informacji, ale warto krótko wskazać powód nieobecności – np. złe samopoczucie, wizyta u lekarza, sprawy rodzinne. Oczywiście czasem nie da się określić dokładnie czasu trwania nieobecności, ale przedstawienie szacunkowych ram pozwoli pracodawcy lepiej zorganizować pracę zespołu.
Co zrobić, jeśli nagła nieobecność w pracy się przedłuża? Wówczas należy niezwłocznie poinformować pracodawcę o aktualnej sytuacji. Taka otwarta komunikacja jest dowodem profesjonalizmu i odpowiedzialności, i na pewno buduje wzajemnie zaufanie.
W niektórych przypadkach dotyczących nagłej nieobecności w pracy wymagane jest złożenie odpowiednich dokumentów. Poniżej omawiamy najczęstsze przypadki trudnych do zaplanowania nieobecności pracownika i związane z tym formalności.
Po powrocie do pracy warto upewnić się, że wszystkie dokumenty związane z nagłą nieobecnością zostały dostarczone. Jeżeli brakuje jakiegoś dokumentu, warto od razu uzupełnić zaległości. Dobrą praktyką jest rozmowa z przełożonym o tym, co działo się podczas nieobecności (oczywiście bez zbędnych szczegółów).
Usprawiedliwienie nieobecności w pracy to więcej, niż formalność. To element profesjonalizmu, który wpływa na relacje w zespole i zaufanie przełożonych. Warto pamiętać, że bieżąca informacja zwrotna, przejrzysta komunikacja i odpowiednie dokumenty, to klucz do właściwego rozwiązania większości nieprzewidzianych sytuacji i związanych z nimi nieobecności.