pl en
Blog

Jak rozliczyć otrzymany rabat na gruncie podatkowym i jak go zaewidencjonować w księgach?

08.01.2025

Koniec roku czy półrocza to okazja do uzyskania przez nabywcę towarów rabatu udzielonego przez sprzedawcę. Rabat najczęściej udzielany jest z tytułu dokonania zakupu określonej ilości towarów. Poniżej szczegółowe omówienie kwestii rozliczenia podatkowego VAT i CIT/PIT oraz ewidencji księgowej przez nabywcę z tytułu otrzymanego rabatu.

 

Jak rozliczyć otrzymany rabat na gruncie podatku VAT?

W celu poprawnego rozliczenia otrzymanego rabatu, nabywca najpierw musi zweryfikować czy uzyskany rabat otrzymał przed czy po odliczeniu VAT z pierwotnej faktury.

  • Jeśli podatnik otrzymał fakturę korygującą a jeszcze nie odliczył VAT z faktury pierwotnej to nie koryguje VAT, ponieważ jeszcze go nie odliczył. Może rozliczyć VAT z faktury korygującej „in minus” w tym samym okresie rozliczeniowym co fakturę pierwotną, jeśli przysługuje mu prawo do odliczenia.
  • Jeśli od faktury pierwotnej został już odliczony VAT a faktura korygująca obniża podstawę opodatkowania to nabywca zgodnie z art. 86 ust. 19a-19d ustawy o VAT,  jest zobowiązany do pomniejszenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki korekty zostały uzgodnione z dostawcą pod warunkiem, że przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki zostały spełnione. Jeśli warunki obniżenia podstawy opodatkowania zostaną spełnione po upływie okresu rozliczeniowego w którym te warunki zostały uzgodnione, wówczas podatnik zmniejsza kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione.

 


WAŻNE! W ustawie nie jest wprost wskazane, czym jest uzgodnienie i spełnienie warunków korekty i co dokładnie należy przez to rozumieć. W przypadku otrzymania rabatów od dostawcy z tytułu dokonania przez odbiorcę zakupu określonej ilości towarów, za warunki korekty mogą być uznane zapisy w umowie miedzy stronami lub regulaminie sprzedaży, a do spełnienia warunków dochodzi w momencie ziszczenia się warunków udzielenia rabatów. Jednak zależy to od uzgodnień między stronami.


 

Jak rozliczyć uzyskany rabat na gruncie podatku dochodowego CIT/PIT?

Rozliczenie otrzymanej faktury korygującej na gruncie CIT/PIT reguluje art. 15 ust. 4i-4l ustawy o PDOP i art. 22 ust. 7c-7f ustawy o PDOF. Wynika z nich, że:

  • jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty;
  • jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa wyżej, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć odpowiednio przychody;
  • jeżeli korekta byłaby spowodowana błędem rachunkowym bądź inną oczywistą omyłką, korekty kosztów podatkowych dokonuje się „wstecz”, czyli w okresie rozliczeniowym, w którym uwzględniono korygowany koszt.

 


ZAPAMIĘTAJ! Jako że udzielenie rabatu jest spowodowane inną okolicznością, która wystąpiła po wystawieniu faktury pierwotnej, aniżeli błędem rachunkowym czy też inną oczywistą omyłką, stąd też podatnik powinien skorygować koszty podatkowe na bieżąco, czyli w okresie otrzymania faktury.


 

Warunkiem powyższego rozliczenia jest zaliczenie wartości towaru z korygowanej faktury w koszty podatkowe. Jeśli towary handlowe objęte rabatem nie zostały sprzedane – a więc nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych – to należy poczekać z rozliczeniem rabatu dla celów CIT do momentu, w którym w kosztach podatkowych jednostka uwzględni wartość towaru objętego rabatem (czyli z chwilą  ich sprzedaży), ponieważ są to koszty bezpośrednio związane z przychodami. Korektę kosztów bezpośrednich należy dokonać przez skorygowanie ceny nabycia, która jako koszt jest rozliczona w dacie zbycia.

 

Jak rozliczyć otrzymany od sprzedawcy rabat w księgach rachunkowych?

Korekty kosztów bilansowych – zgodnie z zasadą memoriału – powinny być ujmowane w tym samym okresie, w którym były ujęte koszty wynikające z faktury pierwotnej. W związku z tym, koszty powinny być korygowane wstecz, bez względu na przyczynę. Jednak jeśli okres ten jest zamknięty, wówczas można przyjąć zasadę ujęcia faktury korygującej za otrzymany rabat w okresie jej otrzymania.

Jeśli korygowany towar nie został jeszcze sprzedany i wciąż jest aktywem obrotowym spółki, to wartość rabatu koryguje wartość zapasu.

 

Poprawne rozliczenie otrzymanego rabatu, zarówno na gruncie podatku VAT i CIT/PIT, jak i w księgach rachunkowych, wymaga precyzyjnego podejścia oraz znajomości obowiązujących przepisów. Błędy w tym zakresie mogą prowadzić do kosztownych korekt i konsekwencji podatkowych. Współpraca z MDDP Outsourcing pozwoli Państwu zminimalizować ryzyko takich błędów dzięki kompleksowemu wsparciu ekspertów, którzy zadbają o poprawne rozliczenia i zgodność z przepisami. >> Zapraszamy do kontaktu w celu omówienia indywidualnych rozwiązań dostosowanych do Państwa potrzeb. <<

 

Outsourcing księgowy i kadrowo-płacowy dla wymagających firm
Napędzany nowoczesną technologią

Przygotowanie się do prawidłowego rozliczania otrzymanego rabatu jest ważne, dla uniknięcia ewentualnych konsekwencji prawno-podatkowych. Eksperci MDDP Outsourcing są do dyspozycji, by zapewnić Państwu kompleksowe wsparcie!
👉 Usługi księgowe 👉 Usługi kadrowo-płacowe 👉 Sprawozdania finansowe
> Zadzwoń do nas już dziś! <

 

Autor: Sylwia Zatorska, Księgowa, MDDP Outsourcing – Warszawa

ewidencja księgowa faktura korygująca korekta kosztów księgowanie rabatu podatek VAT od rabatu rabat handlowy rabat u nabywcy rozliczenie CIT rozliczenie podatkowe rozliczenie VAT

kontakt

Agnieszka Bojar

Agnieszka Bojar

Managerka Księgowości
biuro@mddp-outsourcing.pl