W celu poprawnego rozliczenia otrzymanego rabatu, nabywca najpierw musi zweryfikować czy uzyskany rabat otrzymał przed czy po odliczeniu VAT z pierwotnej faktury.
WAŻNE! W ustawie nie jest wprost wskazane, czym jest uzgodnienie i spełnienie warunków korekty i co dokładnie należy przez to rozumieć. W przypadku otrzymania rabatów od dostawcy z tytułu dokonania przez odbiorcę zakupu określonej ilości towarów, za warunki korekty mogą być uznane zapisy w umowie miedzy stronami lub regulaminie sprzedaży, a do spełnienia warunków dochodzi w momencie ziszczenia się warunków udzielenia rabatów. Jednak zależy to od uzgodnień między stronami.
Rozliczenie otrzymanej faktury korygującej na gruncie CIT/PIT reguluje art. 15 ust. 4i-4l ustawy o PDOP i art. 22 ust. 7c-7f ustawy o PDOF. Wynika z nich, że:
ZAPAMIĘTAJ! Jako że udzielenie rabatu jest spowodowane inną okolicznością, która wystąpiła po wystawieniu faktury pierwotnej, aniżeli błędem rachunkowym czy też inną oczywistą omyłką, stąd też podatnik powinien skorygować koszty podatkowe na bieżąco, czyli w okresie otrzymania faktury.
Warunkiem powyższego rozliczenia jest zaliczenie wartości towaru z korygowanej faktury w koszty podatkowe. Jeśli towary handlowe objęte rabatem nie zostały sprzedane – a więc nie zostały zaliczone do kosztów podatkowych – to należy poczekać z rozliczeniem rabatu dla celów CIT do momentu, w którym w kosztach podatkowych jednostka uwzględni wartość towaru objętego rabatem (czyli z chwilą ich sprzedaży), ponieważ są to koszty bezpośrednio związane z przychodami. Korektę kosztów bezpośrednich należy dokonać przez skorygowanie ceny nabycia, która jako koszt jest rozliczona w dacie zbycia.
Korekty kosztów bilansowych – zgodnie z zasadą memoriału – powinny być ujmowane w tym samym okresie, w którym były ujęte koszty wynikające z faktury pierwotnej. W związku z tym, koszty powinny być korygowane wstecz, bez względu na przyczynę. Jednak jeśli okres ten jest zamknięty, wówczas można przyjąć zasadę ujęcia faktury korygującej za otrzymany rabat w okresie jej otrzymania.
Jeśli korygowany towar nie został jeszcze sprzedany i wciąż jest aktywem obrotowym spółki, to wartość rabatu koryguje wartość zapasu.
Poprawne rozliczenie otrzymanego rabatu, zarówno na gruncie podatku VAT i CIT/PIT, jak i w księgach rachunkowych, wymaga precyzyjnego podejścia oraz znajomości obowiązujących przepisów. Błędy w tym zakresie mogą prowadzić do kosztownych korekt i konsekwencji podatkowych. Współpraca z MDDP Outsourcing pozwoli Państwu zminimalizować ryzyko takich błędów dzięki kompleksowemu wsparciu ekspertów, którzy zadbają o poprawne rozliczenia i zgodność z przepisami. >> Zapraszamy do kontaktu w celu omówienia indywidualnych rozwiązań dostosowanych do Państwa potrzeb. <<
Autor: Sylwia Zatorska, Księgowa, MDDP Outsourcing – Warszawa