Osoby fizyczne prowadzące działalność posiadają dostęp do systemu na podstawie pierwotnych uprawnień właścicielskich, co oznacza, że mogą się do niego zalogować bez składania dodatkowych wniosków. W ich przypadku wystarczy podpis kwalifikowany lub profil zaufany. Pozostałe podmioty gospodarcze mają uprawnienia właścicielskie tylko wówczas, jeśli posiadają elektroniczną pieczęć z numerem NIP. Należy mieć jednak na uwadze, że pieczęć elektroniczna nie jest podpisem i może być wykorzystywana przez firmę, w odróżnieniu od podpisu elektronicznego, który używany jest przez osobę, dla której został wydany.
W przypadku braku uprawnień właścicielskich dostęp do Krajowego Systemu e-Faktur można nadać za pomocą formularza ZAW-FA. Formularz składa się do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego. Służy on jedynie wskazaniu osoby uprawnionej do korzystania z systemu. Nadawanie, zmiana lub odbieranie uprawnień do systemu KSeF jest też możliwe przez sam system. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego korzystania z KSeF, przedsiębiorca nie będzie zmuszony do samodzielnego wystawiania faktur sprzedaży lub odbierania faktur zakupu wystawionych na jego firmę. Może nadać odpowiednie uprawnienia wyznaczonym do tego osobom.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2021 roku w sprawie korzystania Krajowego Systemu e-Faktur, dostęp do systemu może posiadać:
Uprawnienia do korzystania z KSeF mogą dotyczyć:
Uprawnione osoby mogą natomiast dostać się do systemu na kilka sposobów:
Taki model funkcjonuje dziś. Ministerstwo jednak przygotowało nowy projekt rozporządzenia z dnia 27.11.2023, w którym token zostaje zastąpiony certyfikatem autoryzującym. Ma to być wytworzony przez system KSeF certyfikat powiązany z parą kluczy szyfrujących – prywatnym i publicznym.
Autor: Joanna Kargulewicz, Manager w warszawskim biurze rachunkowym MDDP Outsourcing