SPIS TREŚCI
Od 2026 roku zmienią się limity kosztów uzyskania przychodu związanych z amortyzacją i leasingiem samochodów osobowych. Niższy limit dla aut spalinowych to nie tylko impuls proekologiczny, ale też konkretne wyzwanie dla firm planujących zakup pojazdów.
Przedsiębiorców czeka istotna zmiana w sposobie rozliczania samochodów osobowych w kosztach działalności. Już 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie nowe przepisy, które znacząco wpłyną na limity amortyzacji pojazdów. Zmiany te wynikają z nowelizacji z 2 grudnia 2021 r. – ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 2269 ze zm.).
Nowelizacja przewiduje uzależnienie wysokości limitów amortyzacji oraz kosztów leasingu od poziomu emisji dwutlenku węgla (CO₂) danego pojazdu. Oznacza to, że im wyższa emisja, tym mniejsze możliwości zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodu.
| Rodzaj pojazdu | Emisja CO₂ (g/km) | Limit kosztów podatkowych |
| Elektryczne (BEV) i wodorowe (FCEV) | 0 | 225 000 zł |
| Niskoemisyjne (np. plug-in, PHEV) | do 50 | 150 000 zł |
| Spalinowe, klasyczne hybrydy (HEV) i diesle | powyżej 50 | 100 000 zł |
Nowe wartości znajdą się w art. 23 ustawy o PIT oraz art. 16 ustawy o CIT.
Parametr emisji CO₂ będzie miał kluczowe znaczenie. Dane te można znaleźć w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK), która gromadzi informacje z dokumentów homologacyjnych. Przedsiębiorcy planujący zakup samochodu powinni więc zweryfikować ten parametr przed podpisaniem umowy – może on decydować o tym, czy pojazd zmieści się w limicie 150 tys. zł, czy już tylko w 100 tys. zł.
Dla samochodów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych do końca 2025 roku stosowane będą obecne, korzystniejsze limity:
To oznacza, że przedsiębiorcy, którzy wprowadzą samochód do ewidencji do końca 2025 r., zachowają prawo do wyższych limitów.
Największe zmiany obejmą umowy leasingu i najmu. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 12100, wrzesień 2025 r.) potwierdziło, że nowe limity obejmą również pojazdy leasingowane i wynajmowane, nawet jeśli umowa została zawarta przed 2026 rokiem.
Powód? Samochody używane w ramach leasingu operacyjnego nie są ujmowane w ewidencji środków trwałych podatnika. W efekcie nie obejmują ich przepisy przejściowe.
To oznacza, że od 2026 roku leasing operacyjny samochodu o emisji powyżej 50 g CO₂/km będzie rozliczany według limitu 100 000 zł – niezależnie od daty podpisania umowy.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzasadnia, że niższy limit dla samochodów spalinowych to element polityki wspierającej elektromobilność. Nowe przepisy mają zachęcać przedsiębiorców do wyboru pojazdów niskoemisyjnych, a w dłuższej perspektywie – do stopniowej wymiany flot firmowych na elektryczne lub hybrydowe plug-in.
Warto pamiętać, że zakup samochodu osobowego jeszcze w 2025 r. tylko po to, by „załapać się” na wyższy limit amortyzacji, może zostać uznany przez fiskusa za działanie optymalizacyjne.
Jeśli głównym celem zakupu jest uniknięcie niekorzystnych skutków podatkowych, a nie faktyczna potrzeba biznesowa, przedsiębiorca może być zobowiązany do raportowania schematu podatkowego (MDR).
Warto więc dobrze udokumentować zasadność zakupu samochodu – np. poprzez plan inwestycyjny, analizę kosztów czy potwierdzenie faktycznego wykorzystania auta w działalności.
Obniżenie limitu dla samochodów spalinowych z 150 tys. zł do 100 tys. zł oznacza, że większa część odpisów amortyzacyjnych lub rat leasingowych nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu.
Przykład:
Jeżeli przedsiębiorca w 2026 r. kupi samochód spalinowy o wartości 150 000 zł, to 50 000 zł kosztu nie pomniejszy podstawy opodatkowania. W praktyce oznacza to utratę kilku tysięcy złotych oszczędności podatkowych w skali roku.
Firmy planujące zakup samochodów w 2025 roku powinny:
Autor: Anna Żak-Górka, Team Leader, MDDP Outsourcing Polska – biuro Warszawa