Przedsiębiorca, który kupił samochód elektryczny, jest zobowiązany do jego wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i amortyzowania. Suma odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 225 tys. zł.
Ponadto do osobowych samochodów elektrycznych mają zastosowanie te same zasady amortyzacji, jakie się odnoszą do samochodów spalinowych – czyli pojazdy te nie mogą podlegać jednorazowej amortyzacji i stosujemy do nich taką samą stawkę amortyzacyjną. Wyjątkiem są tu oczywiście samochody, których wartość początkowa jest równa lub niższa 10 tys. zł – wówczas jednorazowa amortyzacja jest dozwolona.
Przedsiębiorca może skorzystać również z leasingu samochodu elektrycznego. W takim przypadku należy porównać wartość początkową pojazdu z limitem 225 tys. zł. Jeśli przekracza ona podany limit, to konieczne jest ustalenie proporcji, w jakiej można dokonać odliczeń od rat leasingowych.
Zarówno przy nabyciu samochodu jako środka trwałego, jak i w leasingu, na wartość początkową samochodu składa się kwota netto + 50% VAT nie do odliczenia.
Zgodnie z art. 16 pkt. 1 ust. 51 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: „25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika.”
Rozliczenie aut elektrycznych, jeśli chodzi o wydatki eksploatacyjne wygląda tak samo, jak w przypadku samochodów spalinowych. Dotyczy to również wydatków za energię elektryczną związaną z ładowaniem samochodów:
Jeśli przedsiębiorca będzie korzystał z ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania, gdzie otrzyma fakturę, to nie ma wątpliwości co do rozliczenia kosztów. Jednak jeśli energię elektryczną będzie pobierać z domowego źródła, to rekomendowane jest założenie podlicznika. Określi on rzeczywiste zużycie prądu na poczet ładowania samochodu elektrycznego.
Zgodnie z interpretacją 0111-KDIB1-1.4010.701.2024.4.KM z dn. 24.01.2025:
„Zatem skoro nabywana energia elektryczna, będzie wykorzystywana zarówno do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak i do celów niezwiązanych z działalność gospodarcza (poprzez wykorzystywanie samochodów elektrycznych przez Państwa pracowników dla celów prywatnych) i nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych na zakup energii elektrycznej w całości do celów związanych z Państwa działalnością gospodarczą, to należy ustalić odpowiednią proporcję w jakiej wydatki te są wyłącznie związane z tą działalnością.
Ustalając ww. proporcję powinni Państwo wziąć pod uwagę wartość jednostek energii zużywanych przez samochody elektryczne do całej wartość jednostek zużytej energii w prowadzonej działalności Spółki. Ustaloną w powyższy sposób proporcję należy odnieść do kwoty wynikającej z faktury za energię elektryczną. Dopiero do tak ustalonej wartości należy zastosować limitowanie kosztów wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, dla wydatków poniesionych na zakup energii elektrycznej do samochodów osobowych wykorzystywanych przez Państwa dla celów mieszanych (a więc również dla celów prywatnych).”
Autorki: Renata Wilczura i Paulina Stolarska, Starsze Specjalistki ds. Podatków, MDDP Outsourcing Katowice