Blog

Osobowy samochód elektryczny w firmie na gruncie CIT - jak go prawidłowo rozliczyć?

02.06.2025

W ostatnich latach rośnie popularność samochodów elektrycznych. Używanie ich ma przełożyć się na ochronę środowiska naturalnego, jednak za technologią tą przemawiają również względy ekonomiczne. W efekcie także przedsiębiorcy coraz częściej decydują się na wykorzystywanie w działalności gospodarczej samochodów z napędem elektrycznym. Co zatem warto wiedzieć o firmowych osobowych samochodach elektrycznych na gruncie CIT?

 

Zakup samochodu osobowego na firmę

Przedsiębiorca, który kupił samochód elektryczny, jest zobowiązany do jego wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i amortyzowania. Suma odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć kwoty 225 tys. zł.

Ponadto do osobowych samochodów elektrycznych mają zastosowanie te same zasady amortyzacji, jakie się odnoszą do samochodów spalinowych – czyli pojazdy te nie mogą podlegać jednorazowej amortyzacji i stosujemy do nich taką samą stawkę amortyzacyjną. Wyjątkiem są tu oczywiście samochody, których wartość początkowa jest równa lub niższa 10 tys. zł – wówczas jednorazowa amortyzacja jest dozwolona.

Przedsiębiorca może skorzystać również z leasingu samochodu elektrycznego. W takim przypadku należy porównać wartość początkową pojazdu z limitem 225 tys. zł. Jeśli przekracza ona podany limit, to konieczne jest ustalenie proporcji, w jakiej można dokonać odliczeń od rat leasingowych.

Zarówno przy nabyciu samochodu jako środka trwałego, jak i w leasingu, na wartość początkową samochodu składa się kwota netto + 50% VAT nie do odliczenia.

 

Jak rozliczyć koszty związane z użytkowaniem osobowych samochodów elektrycznych na firmę?

Zgodnie z art. 16 pkt. 1 ust. 51 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: „25% poniesionych wydatków, z zastrzeżeniem pkt 30, z tytułu kosztów używania samochodu osobowego na potrzeby działalności gospodarczej – jeżeli samochód osobowy jest wykorzystywany również do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika.”

Rozliczenie aut elektrycznych, jeśli chodzi o wydatki eksploatacyjne wygląda tak samo, jak w przypadku samochodów spalinowych. Dotyczy to również wydatków za energię elektryczną związaną z ładowaniem samochodów:

  • samochód prywatny wykorzystywany w działalności: 20% CIT oraz 50% VAT;
  • samochód firmowy używany do celów prywatnych: 75% CIT oraz 50% VAT;
  • samochód wykorzystywany wyłącznie w działalności: 100% CIT oraz 100% VAT.

 

Jak ująć w kosztach podatkowych ładowanie osobowego samochodu elektrycznego?

Jeśli przedsiębiorca będzie korzystał z ogólnodostępnych stacji szybkiego ładowania, gdzie otrzyma fakturę, to nie ma wątpliwości co do rozliczenia kosztów. Jednak jeśli energię elektryczną będzie pobierać z domowego źródła, to rekomendowane jest założenie podlicznika. Określi on rzeczywiste zużycie prądu na poczet ładowania samochodu elektrycznego.

Jak rozliczyć ładowanie samochodu elektrycznego w przypadku braku podlicznika?

Zgodnie z interpretacją 0111-KDIB1-1.4010.701.2024.4.KM z dn. 24.01.2025:

„Zatem skoro nabywana energia elektryczna, będzie wykorzystywana zarówno do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, jak i do celów niezwiązanych z działalność gospodarcza (poprzez wykorzystywanie samochodów elektrycznych przez Państwa pracowników dla celów prywatnych) i nie będą mieli Państwo możliwości przyporządkowania wydatków ponoszonych na zakup energii elektrycznej w całości do celów związanych z Państwa działalnością gospodarczą, to należy ustalić odpowiednią proporcję w jakiej wydatki te są wyłącznie związane z tą działalnością.

Ustalając ww. proporcję powinni Państwo wziąć pod uwagę wartość jednostek energii zużywanych przez samochody elektryczne do całej wartość jednostek zużytej energii w prowadzonej działalności Spółki. Ustaloną w powyższy sposób proporcję należy odnieść do kwoty wynikającej z faktury za energię elektryczną. Dopiero do tak ustalonej wartości należy zastosować limitowanie kosztów wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT, dla wydatków poniesionych na zakup energii elektrycznej do samochodów osobowych wykorzystywanych przez Państwa dla celów mieszanych (a więc również dla celów prywatnych).”

 

Ciekawostka

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) uruchomiły program „NaszEauto” dotyczący dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. Maksymalna kwota wsparcia wynosi 40 tys. zł. Nabór wniosków w programie rozpoczął się 3 lutego 2025 roku. O dotacje do zakupu, leasingu czy wynajmu długoterminowego mogą starać się wyłącznie osoby fizyczne oraz osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

 

MDDP OUTSOURCING – USŁUGI KSIĘGOWE I KADROWO-PŁACOWE DLA WYMAGAJĄCYCH FIRM
KSIĘGOWI I KADROWI, KTÓRZY TWORZĄ WARTOŚĆ – NIE TYLKO JĄ MIERZĄ

▪  Usługi księgowe   Usługi kadrowo-płacowe ▪ Sprawozdania finansowe
> Zadzwoń do nas już dziś! <

 

Autorki: Renata Wilczura i Paulina Stolarska, Starsze Specjalistki ds. Podatków, MDDP Outsourcing Katowice

amortyzacja auto firmowe CIT energia elektryczna leasing limity podatkowe rozliczenie samochodu w firmie samochód elektryczny środki trwałe VAT

kontakt

Agnieszka Tyczyńska-Osińska

Agnieszka Tyczyńska-Osińska

Dyrektorka Księgowości
biuro@mddp-outsourcing.pl