Rządowy pakiet pomocy dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi obejmuje odroczenia terminów podatkowych, ulgi w amortyzacji środków trwałych, zwolnienia z opłat skarbowych oraz zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych. Sprawdź, jakie wsparcie możesz otrzymać!
Dla kogo?
Dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi, którzy maj miejsce zamieszkania bądź siedzibę firmy, zarząd i prowadzą działalność na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.
Co zawiera?
Wydłużone terminy płatności podatków VAT, PIT, CIT dla poszkodowanych przedsiębiorców.
- Podatek VAT – odroczenie płatności do 25 stycznia 2025 r.
- Podatek PIT i CIT – odroczenie zaliczek na podatek i podatków należnych za okresy sierpień – grudzień 2024 r. Podatki te zostaną rozliczone przez przedsiębiorców w rocznym zeznaniu podatkowym. Dotyczy to również ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (podatku minimalnego od budynków) oraz podatników CIT, których rok podatkowy nie pokrywa się z kalendarzowym.
- Odroczenie obejmuje również podatek odprowadzany do urzędu skarbowego przez przedsiębiorcę za pracowników poszkodowanych firm.
Wydłużenie terminów składania deklaracji VAT miesięcznych i kwartalnych, informacji podsumowujących oraz JPK VAT – termin do 25 listopada 2024 r. Dotyczy deklaracji i informacji, których terminy złożenia wymagane są od września do października 2024 r.
Dodatkowe ulgi podatkowe.
- Amortyzacja środków trwałych:
- przedsiębiorcy, którzy zakupią bądź przekażą nieodpłatnie poszkodowanym przedsiębiorcom środki trwałe, mogą zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne przez cały kolejny rok, czyli aż do końca 2025 roku.
- przedsiębiorcy, którzy użyczą poszkodowanym środków trwałych mogą kontynuować odpisy amortyzacyjne i zaliczać je do kosztów uzyskania przychodów.
- powyższe ulgi obowiązują do końca kolejnego roku kalendarzowego z zastrzeżeniem drugiego (działa na przestrzeni całego okresu amortyzacji).
- Zwolnienie z opłat skarbowych – poszkodowani przedsiębiorcy są zwolnieni z również opłaty skarbowej za czynności urzędowe, wydanie zaświadczeń lub zezwoleń, złożenie pełnomocnictwa, prokury, ich odpisów, wypisów czy kopii, jeśli są one związane z usuwaniem skutków powodzi. Zwolnienie obowiązuje dla dokumentów dokonanych, złożonych lub wydanych do 15 września 2025 r.
Zwrot kosztów zakupu kasy fiskalnej i przesunięcie terminów zgłoszeń dotyczących kas fiskalnych.
Poszkodowani przedsiębiorcy mogą ubiegać się o zwrot kosztów zakupu kas fiskalnych do kwoty 2 tys. zł. Dotyczy to przedsiębiorców, którzy na wskutek powodzi utracili kasy fiskalne i prowadzą działalność, mieszkają lub siedziba zarządu ich firmy znajduje się na terenach gmin objętych stanem klęski żywiołowej.
Dodatkowo producenci i importerzy kas fiskalnych zrzeszeni w Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji (KIGEiT) zaoferowali pomoc przedsiębiorcom w przeprowadzeniu badań uszkodzonych kas oraz przygotowali specjalne oferty sprzedażowe dla przedsiębiorców, którzy utracili kasy fiskalne w wyniku powodzi.
Autorka: Patrycja Szczepańska z katowickiego biura MDDP Outsourcing
#pomoc #wsparciedlaprzedsiębiorców #powódź #klęskazywiołowa #podatki #przedsiębiorcy #MDDPOutsourcing