Blog

Pillar II – globalny podatek minimalny: zmiany na 2024 rok

05.10.2024

Podatek minimalny w ramach Pillar II to inicjatywa OECD mająca na celu zwalczanie praktyk unikania opodatkowania przez międzynarodowe korporacje. Stanowi on część szerszej reformy międzynarodowego systemu podatkowego, której celem jest zapewnienie sprawiedliwego i efektywnego opodatkowania zysków globalnych przedsiębiorstw. Polska, jako członek OECD, podjęła działania mające na celu implementację dyrektywy Pillar II, co wprowadza istotne zmiany w krajowym systemie podatkowym.

Podstawowe założenia Pillar II Pillar II wprowadza globalny podatek minimalny, którego celem jest zapewnienie, że duże międzynarodowe korporacje płacą minimalny poziom podatku, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Główne założenia Pillar II obejmują:

  1. Minimalna stawka podatkowa: ustalona na poziomie 15%, stosowana do skonsolidowanych zysków dużych korporacji o globalnych przychodach przekraczających 750 milionów euro rocznie.
  2. Mechanizm wyrównawczy: w przypadku, gdy korporacja płaci niższy podatek w jednym kraju, inne państwo, w którym ta korporacja działa, może pobrać dodatkowy podatek wyrównawczy do ustalonej stawki 15%.
  3. Raportowanie: duże międzynarodowe firmy będą zobowiązane do składania skonsolidowanych raportów dotyczących zysków i zapłaconych podatków w różnych jurysdykcjach.

Implementacja w Polsce

W dniu 25 kwietnia opublikowano projekt ustawy implementującej dyrektywę Pillar II w Polsce, co wiąże się z koniecznością dostosowania krajowych przepisów podatkowych. Kluczowe aspekty implementacji obejmują:

  1. Zmiany w ordynacji podatkowej: wprowadzenie przepisów dotyczących minimalnej stawki podatkowej oraz mechanizmów wyrównawczych.
  2. Nowe wymogi raportowania: obowiązek składania skonsolidowanych raportów przez duże korporacje w celu zwiększenia przejrzystości i umożliwienia skutecznej kontroli.
  3. Współpraca międzynarodowa: zacieśnienie współpracy z innymi krajami w zakresie wymiany informacji podatkowych i egzekwowania nowych przepisów.

Prace nad wdrożeniem projektu ustawy wciąż trwają. Opóźnienia mogą skutkować poborem podatku od nisko opodatkowanych polskich jednostek przez inne jurysdykcje, np. kraje, w których znajdują się spółki dominujące tych grup. Projekt ustawy wprowadza również nowe obowiązki informacyjne, takie jak składanie zeznań o wysokości należnego podatku wyrównawczego, z przewidzianymi karami za ich niedopełnienie. Ustawodawca planuje także dostosowanie systemu ulg podatkowych do międzynarodowych regulacji, co wpłynie na takie ulgi jak B+R. Niektóre ulgi mogą zostać zmodyfikowane, aby spełniać kryteria Pillar II, co z pewnością wpłynie na przedsiębiorców.

Nowe obowiązki w zakresie compliance

Przepisy projektu ustawy dotyczącej Pillar II wprowadzają nowe obowiązki w zakresie zgodności, które muszą zostać wdrożone przez jednostki objęte regulacjami:

  1. Informacja o opodatkowaniu wyrównawczym:
    • Składana do właściwego naczelnika urzędu skarbowego za rok podatkowy.
    • Termin składania: do końca piętnastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
    • Wyjątek: za pierwszy rok podatkowy termin wydłużony do 18 miesięcy.
  2. Zeznanie o wysokości należnego podatku wyrównawczego:
    • Składane przez podatników globalnego podatku wyrównawczego, krajowego podatku wyrównawczego oraz podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków.
    • Termin składania: do końca osiemnastego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
    • Wyjątek: za pierwszy rok podatkowy termin wydłużony do 21 miesięcy.
  3. Wpłata podatku wynikającego z zeznania:
    • Należy dokonać wpłaty na rachunek właściwego urzędu skarbowego.
    • Termin wpłaty: nie później niż termin złożenia zeznania.

QDMTT Safe Harbour

Kalkulacje podatkowe na potrzeby opodatkowania wyrównawczego będą oparte na danych z ksiąg rachunkowych. Oznacza to, że polscy podatnicy, aby obliczyć krajowy podatek wyrównawczy (QDMTT – Qualified Domestic Minimum Top-up Tax), muszą uwzględniać pozycje ujęte w księgach rachunkowych prowadzonych zgodnie z UoR oraz w sprawozdaniach finansowych sporządzanych na ich podstawie, w tym według MSR/MSSF. Tzw. QDMTT Safe Harbour eliminuje konieczność wielokrotnej kalkulacji Pillar II dla tej samej jurysdykcji, co upraszcza proces. Aby jednak Safe Harbour funkcjonowało, standard rachunkowy stosowany w Polsce musi być identyczny z tym używanym do konsolidacji przez całą grupę.

Skutki dla polskich firm

Wprowadzenie Pillar II znacząco wpłynie na działanie dużych międzynarodowych korporacji operujących w Polsce. Oczekuje się, że firmy będą musiały dostosować swoje struktury podatkowe oraz strategię finansową, aby spełnić nowe wymagania. Główne skutki obejmują:

  1. Zwiększenie obciążeń podatkowych: Firmy płacące dotychczas niższe podatki w innych jurysdykcjach mogą być zobowiązane do uiszczenia dodatkowego podatku w Polsce.
  2. Zmiany w strukturach korporacyjnych: Konieczność dostosowania wewnętrznych struktur korporacyjnych i operacyjnych w celu optymalizacji podatkowej zgodnej z nowymi przepisami.
  3. Wzrost kosztów administracyjnych: Nowe obowiązki raportowania mogą zwiększyć koszty administracyjne związane z prowadzeniem działalności.

Podatek minimalny Pillar II to kluczowy element globalnej reformy systemu podatkowego, którego celem jest sprawiedliwe opodatkowanie zysków międzynarodowych korporacji. Implementacja tych przepisów w Polsce wiąże się z licznymi zmianami legislacyjnymi oraz wyzwaniami dla przedsiębiorstw. Wprowadzenie Pillar II ma jednak na celu zwiększenie przejrzystości i uczciwości w międzynarodowym systemie podatkowym, co powinno przynieść korzyści zarówno gospodarce, jak i społeczeństwu.

Autorka: Wioletta Męcik, Księgowa z katowickiego biura MDDP Outsourcing

#PillarII #PodatekMinimalny #Podatki #Compliance #OECD #Biznes #Polska #Zmiany2024 #MDDPOutsourcing

księgowość podatek minimalny podatki

kontakt

Zbigniew Pisarek

Zbigniew Pisarek

Senior Manager Księgowości
biuro@mddp-outsourcing.pl