Dnia 29 marca 2024 r. opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz innych ustaw, który zakłada szereg uproszczeń dla przedsiębiorców. Najważniejszą zmianą jest możliwość składania wniosków o wpis do CEIDG wyłącznie online, eliminując papierową formę dokumentów. Jest to kluczowy krok w stronę pełnej elektronizacji usług publicznych.
Wnioski o wpis do CEIDG tylko online
Ministerstwo Rozwoju i Technologii planuje możliwość składania wniosków do CEIDG jedynie drogą elektroniczną. Nowe przepisy oznaczają rezygnację z papierowych formularzy, co ma zmniejszyć kolejki w gminach, które dotychczas zajmowały się rejestracją działalności gospodarczej. Zmiana ta będzie wprowadzana stopniowo, z pełnym wsparciem dla obywateli, którzy nie korzystają na co dzień z technologii cyfrowych – Centrum Pomocy Przedsiębiorcy zapewni pomoc tym, którzy potrzebują wsparcia w przejściu na nowy system.
Nowe uproszczenia dla przedsiębiorców
Projekt ustawy przewiduje także inne ułatwienia:
-
Publikacja informacji o spółce cywilnej w jednym miejscu:
- Uproszczony zostanie proces przekazywania informacji o spółce cywilnej przez jej elektronizację. Powstanie tzw. „jedno okienko” do zgłaszania informacji o zawarciu umowy spółki cywilnej, której wspólnikiem jest przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEIDG.
- Informacje będą przesyłane elektronicznie przez CEIDG do innych urzędów, takich jak Urząd Skarbowy (US), Główny Urząd Statystyczny (GUS) oraz Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) i Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS).
-
Zintegrowany wniosek dla spółki cywilnej:
- Likwidacja wielu formularzy rejestracyjnych, które były stosowane oddzielnie w różnych urzędach. Nowy, zintegrowany wniosek umożliwi załatwienie wszystkich formalności w jednym miejscu.
- Możliwość dołączania innych formularzy i dokumentów.
- Udostępnienie uniwersalnego wzoru umowy spółki cywilnej, który będzie opracowany we współpracy z Ministerstwem Finansów (MF) i zaakceptowany przez inne urzędy.
-
Uproszczenie procesu:
- Szerszy dostęp do danych o spółkach cywilnych, umożliwienie ich aktualizacji przez przedsiębiorcę oraz inne organy rejestrowe.
- Możliwość pobrania zaświadczenia o spółce cywilnej, eliminując potrzebę innych dokumentów.
Dalsze zmiany w CEIDG i Punktach Informacji dla Przedsiębiorców:
- Prowadzenie rejestru działalności regulowanej online: nowe możliwości dla organów koncesyjnych do prowadzenia rejestru w ramach usługi udostępnianej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, z jednoczesnym doprecyzowaniem zakresu danych przekazywanych przez te organy oraz izby rzemieślnicze.
- Optymalizacja procesów CEIDG: usprawnienie funkcjonowania rejestru CEIDG i Punktów Informacji dla Przedsiębiorców (PIP), rozszerzenie katalogu dokumentów, które można dołączyć do wniosku o wpis do CEIDG, takich jak zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (VAT-Z).
- Dostęp do danych przez aplikację mObywatel: ułatwienie dostępu do informacji zawartych w CEIDG i korzystania z usług przez przedsiębiorców za pomocą aplikacji mObywatel.
- Doprecyzowanie przepisów: nowe przepisy regulujące m.in. zarząd sukcesyjny, udostępnianie danych w CEIDG, kwestie związane z syndykiem, kwalifikacjami rzemieślniczymi, sprostowaniem wpisu w CEIDG oraz dokonywaniem wpisów przez małoletnich.
Projekt ustawy przewiduje, że nowe przepisy miałyby wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia, z etapowym wdrażaniem elektronizacji wniosków: I etap od 1 czerwca 2026 r., II etap od 1 czerwca 2028 r.
Autorka: Natalia Pietrasik, księgowa w warszawskim biurze MDDP Outsourcing.
#CEIDG #przedsiębiorcy #rejestracja #online #technologia #noweprawo #administracja #MDDPOutsourcing