W podatku akcyzowym z początkiem 2023 roku nastąpiło kilka istotnych zmian. Do najważniejszych z nich należą:
Od 13 lutego 2023 r. uproszczony dokument towarzyszący UDT został zastąpiony elektronicznym uproszczonym dokumentem administracyjnym e-SAD obsługiwanym w ramach systemu EMCS.
Na podstawie e-SAD przemieszczane są w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy:
Od 13 lutego 2023 r. wysyłanie i odbieranie w ramach dostawy i nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z załącznika nr 2 do ustawy poza procedurą zawieszenia poboru będzie wymagało oprócz zastosowania e-SAD, także posiadania statusu uprawnionego wysyłającego i uprawnionego odbiorcy.
Uprawniony wysyłający to podmiot, który wysyła w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD. Z kolei uprawniony odbiorca to podmiot, który odbiera w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego wyroby akcyzowe poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-SAD albo dokumentu zastępującego e-SAD.
Podmiot, który po 13 lutego 2023 r. ma zamiar dokonywać nabyć wewnątrzwspólnotowych jako uprawniony odbiorca, lub dokonywać dostaw wewnątrzwspólnotowych jako uprawniony wysyłający – będzie obowiązany uzyskać numer akcyzowy.
Wniosek o nadanie numeru akcyzowego będzie składany elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Organem właściwym w sprawach numerów akcyzowych uprawnionych odbiorców oraz numerów akcyzowych uprawnionych wysyłających jest Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Od 2018 roku płyn do papierosów elektronicznych stał się wyrobem podlegającym opodatkowaniu akcyzą. Dotychczasowa definicja tych wyrobów budziła liczne kontrowersje i była źródłem częstych sporów z organami administracji skarbowej.
Od 1 stycznia 2023 płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego zasadniczy charakter, skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania do sprzedaży.
Zmiana definicji spowodowała możliwość zakwalifikowania jako płyn do papierosów elektronicznych roztworów, które na gruncie dotychczasowych przepisów nie spełniały definicji płynu do papierosów elektronicznych. Nowa definicja stwarza możliwość opodatkowania akcyzą szeregu wyrobów, które tylko potencjalnie mogą być wykorzystywane jako płyn do papierosów elektronicznych.
Ewidencje dotyczące wyrobów akcyzowych powinny być z założenia prowadzone w wersji elektronicznej. Jednak obowiązek ten jest stale odraczany. W uchwalonej w dniu 1 grudnia 2022 r. nowelizacji ustawy akcyzowej przewidziano przesunięcie obowiązku przejścia na prowadzenie ewidencji w postaci elektronicznej na dzień 1 lutego 2024 r. Do tego czasu nadal można prowadzić ewidencje papierowe.
Ministerstwo Finansów przygotowuje narzędzie informatyczne o nazwie Centralna Ewidencja Wyrobów Akcyzowych (CEWA), które ma być systemem, który będzie stanowił centralny zbiór danych z ewidencji akcyzowych wszystkich podmiotów.
Od 1 stycznia 2023 wzrosły stawki akcyzy: