Przykład 1.
Korekta kosztów eksploatacyjnych tj. energii elektrycznej, gazu, usług telekomunikacyjnych w związku z rocznym rozliczeniem.
W przypadku zwiększenia kwoty podstawy opodatkowania sprzedający ujmie fakturę w dacie jej wystawienia natomiast kupujący w danie otrzymania faktury korygującej.
W przypadku zmniejszenia kwoty podstawy opodatkowania, sprzedający ujmie fakturę w dacie jej wystawienia, natomiast kupujący w danie otrzymania faktury korygującej. W przypadku wymienionych usług eksploatacyjnych nie potrzebujemy uzgodnienia.
Przykład 2.
Wystawienie faktury na błędnego klienta, dostarczenie faktury i zamówienia do właściwego podmiotu.
Sprzedawca podpisał umowę ze spółką A na dostawę części samochodowych. Towar dostarczył 30.06.2023 roku do magazynu spółki A razem z fakturą. 26.07.2023 r. sprzedawca otrzymał od klienta A maila z informacją, że na fakturze w polu danych nabywcy wpisano dane spółki B.
Sprzedawca w lipcu 2023 r. wystawia korektę faktury do zera i fakturę sprzedaży już z prawidłowymi danymi. Jeszcze w lipcu 2023 wysyła korektę w odpowiedzi na maila ze spółki A.
Wystawca fakturę korygującą powinien ująć w rozliczeniu za 07.2023, ponieważ wtedy korekta została wystawiona, a sprzedawca posiadał korespondencję potwierdzającą jej uzgodnienie.
Prawidłową fakturą sprzedawca powinien rozliczyć w 06.2023 zgodnie z datą obowiązku podatkowego.
Kupujący powinien w swoim rozliczeniu za 07.2023 r. lub w rozliczeniu za kolejne 3 okresy rozliczeniowe ująć fakturę z prawidłowymi danymi.
Przykład 3
Wystawienie i dostarczenie faktury do błędnego klienta, dostawa zamówienia do właściwego podmiotu.
Sprzedawca podpisał umowę ze spółką A na dostawę części samochodowych. Towar dostarczył 30.06.2023 roku do magazynu spółki A. Fakturę wystawił na spółkę B i wysłał ją do spółki B. 26.07.2023 r. sprzedawca otrzymał od klienta B maila z informacją, że otrzymali fakturę, która nie dokumentuje dostawy towarów na ich rzecz.
Sprzedawca w lipcu 2023 r. wystawia korektę faktury do zera i fakturę sprzedaży już z prawidłowymi danymi. Jeszcze w lipcu 2023 wysyła korektę w odpowiedzi na maila ze spółki B.
Wystawca w związku z tym, że pierwotna faktura była tzw. fakturą pustą usuwa z rozliczenia za 06.2023 r. pierwotną fakturę. Nie ujmuje ani faktury pierwotnej, ani korekty.
W korekcie JPK za 06.2023 r. ujmuje natomiast drugą fakturą wystawioną już na prawidłowy podmiot.
Kupujący powinien w swoim rozliczeniu za 07.2023 r. lub w rozliczeniu za kolejne 3 okresy rozliczeniowe ująć fakturę z prawidłowymi danymi.
Przykład 4.
Zwrot towaru.
Spółka A zamówiła 20 krzeseł biurowych od spółki B, zamówienie zostało dostarczone 30.09.2023 roku, razem z zamówieniem spółka A otrzymała fakturę. W 10.2023 Spółka A zdecydowała się zwrócić dwa krzesła, zwrotu dokonała 10.10.2023. Spółka B wystawiła 29.10.2023 fakturę korygującą, która wpłynęła do Spółki A 02.11.2023.
Sprzedawca fakturę korygującą ujmie w 10.2023 roku, ponieważ w tym okresie została wystawiona faktura korygująca jak również sprzedawca posiada dokumenty potwierdzające zwrot towaru na magazyn.
Kupujący również ujmie fakturę w 10.2023 r., ponieważ wtedy dokonano zwrotu.
Przykład 5
Reklamacja
Spółka A zamówiła 20 krzeseł biurowych od spółki B, zamówienie zostało dostarczone 30.09.2023 rok. Razem z zamówieniem spółka A otrzymała fakturę. W 11.2023 Spółka A złożyła reklamację w związku z wadami dwóch krzeseł. Spółka B uznała reklamację w 12.2023 roku i przekazała spółce A decyzję o uznaniu reklamacji. Natomiast fakturę korygującą sprzedawca wystawił w 01.2024 roku.
Sprzedawca fakturę korygującą ujmie w 01.2024 roku. Kupujący ujmie fakturę korygującą w 12.2023 r.
Autor: Agnieszka Piętak, Senior Tax Manager w MDDP Outsourcing, biuro rachunkowe Katowice