Pojęcie kontroli skarbowej odnosi się do zespołu instytucji prawnych, których celem jest ochrona interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa. Odbywa się to poprzez sprawdzenie rzetelności prowadzonych ksiąg oraz poprawności rozliczeń podatkowych, czyli poprzez zweryfikowanie czy kontrolowany podmiot wywiązuje się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego. Kontrola skarbowa jako rodzaj kontroli państwowej ma zapewnić skuteczność wykonywania zobowiązań i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa lub też państwowych funduszy celowych.
W polskim systemie prawnym możemy wyróżnić dwa rodzaje kontroli:
Kontrola skarbowa została wprowadzona ustawą z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 720). 1 marca 2017 r. połączono administrację podatkową, kontrolę skarbową i Służbę Celną tworząc Krajową Administrację Skarbową (KAS), by lepiej wykorzystać potencjał służb podatkowych, ich zasobów kadrowych, finansowych i organizacyjnych.
Kontrola skarbowa zazwyczaj budzi niepokój u przedsiębiorców, wywołuje negatywne skojarzenia oraz niechęć. Przedsiębiorcy obawiają się zakłócenia codziennego funkcjonowania firmy, a także konieczności składania różnego typu wyjaśnień i okazywania dokumentacji. Żeby jednak kontrola podatkowa mogła się odbyć zasadniczo konieczne jest zawiadomienie podatnika poprzez doręczenie formularza ZAW-K w ustawowo określonych terminach. Art.48 ustawy Prawo Przedsiębiorców określa, iż kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.
Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli powinno zawierać oznaczenie organu, który będzie kontrolę przeprowadzać, datę i miejsce wystawienia zawiadomienia, oznaczenie kontrolowanego przedsiębiorcy, wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli oraz imię, nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji.
Zgodnie z powyższym przedsiębiorca ma więc czas, by odpowiednio przygotować się na przyjęcie kontrolerów skarbowych i wcześniej zweryfikować oraz udostępnić wymagane dokumenty. Ważne jest, że w trakcie kontroli urzędnicy mogą żądać dokumentów tylko z zakresu określonym w zawiadomieniu. Jeśli przedsiębiorca wykryje jakieś nieprawidłowości, błędy w rozliczeniach, może dokonać niezbędnych korekt, wystawić faktury korygujące sprzedaży czy też noty korygujące do otrzymanych faktur z błędami np. w danych firmy. Jest uprawniony również do złożenia korekt deklaracji VAT, CIT, PIT oraz dopłaty ewentualnych zaległości podatkowych.
Podatnik musi się także liczyć z koniecznością zlecenia tłumaczenia dokumentów, jeśli posiada dokumentację czy faktury w języku obcym. Wymagane jest tłumaczenia przysięgłe na koszt podatnika.
Trzeba pamiętać również o tym, że podatnik powinien przygotować pomieszczenie na czas kontroli. Jeśli nie ma takiej możliwości kontrolujący mogą wystąpić z wnioskiem o udostępnienie dokumentacji i przeprowadzenie samej kontroli np. w urzędzie.
Przedsiębiorca ma prawo do aktywnego uczestniczenia w przeprowadzanej kontroli, do składania wyjaśnień i oświadczeń oraz zastrzeżeń odnośnie przeprowadzonej kontroli.
Może się zdarzyć, że kontrola (również podatkowa) zostanie wszczęta bez uprzedniego zawiadomienia. Ma to miejsce w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie posiada adresu zamieszkania lub adresu firmy bądź w sytuacji, kiedy dostarczane – pod wskazane adresy – zawiadomienia były nieskuteczne lub utrudnione. Również w przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie zagrożenia zdrowia bądź życia lub też kontrola może się przyczynić do przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia nie jest wymagane wcześniejsze zawiadomienie. Podobnie jest w przypadku, gdy kontrola ma zostać przeprowadzona na podstawie ratyfikowanej umowy międzynarodowej lub przepisów prawa Unii Europejskiej bądź też na podstawie odrębnych przepisów. Rozpoczęcie kontroli celno-skarbowej bez zawiadomienia następuje na podstawie upoważnienia do przeprowadzenia kontroli z datą doręczenia upoważnienia osobie kontrolowanej.
Art.62 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej określa elementy, które musi zawierać powyższe upoważnienie. Są to: oznaczenie organu, datę i miejsce wystawienia, wskazanie kontrolujących przeprowadzających kontrolę celno-skarbową (numer legitymacji służbowej), oznaczenie kontrolowanego, wskazanie zakresu kontroli celno-skarbowej i przewidywany termin jej zakończenia, podpis osoby udzielającej upoważnienia oraz pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego.
Kontrola skarbowa może zostać przeprowadzona, aż do momentu przedawnienia się zobowiązania z tytułu podatku. Przedawnienie zobowiązania podatkowego następuje zasadniczo po 5 latach, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. W Ordynacji Podatkowej (art.70-70a) są jednak określone czynniki, które powodują, iż termin przedawnienia się wydłuża, gdy jego bieg nie rozpocznie się, zostanie zawieszony lub ulegnie przerwaniu.
Prawo przedsiębiorców określa również roczny limit dni kontroli skarbowej w roku podatkowym.
Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać w odniesieniu do:
1) mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych;
2) małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych;
3) średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych;
4) pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.
Czas trwania kontroli w określonych przypadkach może zostać przedłużony. Nie wszystkie też kontrole (np. kontrola związana z zasadnością zwrotu podatku VAT) są wliczane w powyższe limity.
Szczegółowo określa to art.55 w/w ustawy.
Każdy podatnik oraz osoba niebędąca podatnikiem może złożyć anonimowy donos.
Funkcjonuje w tym temacie system o nazwie Krajowy Telefon Interwencyjny Krajowej Administracji Skarbowej, który służy do przyjmowania przez KAS informacji na temat naruszeń przepisów prawa podatkowego i prawa celnego oraz opinii dotyczących funkcjonowania Krajowej Administracji Skarbowej. Jest to nie tylko bezpłatny, całodobowy numer telefonu: 800 060 000, ale również adres mailowy: powiadomKAS@mf.gov.pl, które zgodnie z informacją z MF zapewniają anonimowe przekazanie informacji.
Autor: Ewelina Kukulska, Team Leader obszaru Księgowości w MDDP Outsourcing.