Dnia 1.12.2022 roku Sejm przyjął nowelizację Kodeksu Pracy, która uwzględnia możliwość wykonywania pracy zdalnej.
Przepisy o pracy zdalnej wejdą w życie po upływie dwóch miesięcy od dnia ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, a więc prawdopodobnie już w lutym 2023 r.
Nowelizacja Kodeksu Pracy nakłada nowe obowiązki dla pracodawców. Jednym z najtrudniejszych będzie przygotowanie i wdrożenie regulaminu pracy zdalnej.
Zgodnie z wytycznymi zasady wykonywania pracy zdalnej mają być określone w:
Regulamin powinien zawierać informację o pracownikach, którzy mogą wykonywać pracę zdalną, zasady kontroli wykonywania pracy przez pracownika oraz w zakresie bhp i procedur bezpieczeństwa informacji i ochrony danych. Zasady pokrywania kosztów przez pracodawcę czy ustalania ekwiwalentu pieniężnego.
Wykonywanie pracy zdalnej przez pracownika może nastąpić przy zawieraniu umowy o prace lub w trakcie zatrudnienia z inicjatywy pracodawcy.
Pracownik ma również możliwość samodzielnie złożyć wniosek (forma pisemna lub elektroniczna) z prośbą o wykonywanie pracy zdalnej. W niektórych przypadkach pracodawca będzie zobowiązany prawnie do tego, by rozpatrzyć go pozytywnie. Dotyczy to:
Pracodawca może nie wyrazić zgody na pracę zdalną ww. pracowników, jeżeli rodzaj pracy ją uniemożliwia.
Pracodawca będzie zobowiązany do tego, aby:
Wprowadzono pojęcie pracy zdalnej okazjonalnej, która może być przydatna, jeśli pracownicy wykonują prace zdalna jedynie w niewielkim wymiarze.
Ta forma nie wymaga wówczas wprowadzania regulaminu pracy zdalnej i wykonywana jest na wniosek (pisemny lub elektroniczny) pracownika.
Praca zdalna okazjonalna może być wprowadzona w wymiarze nieprzekraczającym 24 dni w roku kalendarzowym.
Autor: Kinga Miszyn, Senior Manager obszaru Payroll w MDDP Outsourcing.
Źródła:
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw.