Faktura to dokument, który potwierdza dokonanie sprzedaży towarów bądź wykonanie usług. Jednocześnie jest podstawą do odliczenia podatku VAT przez nabywcę pod warunkiem, że została prawidłowo i rzetelnie wystawiona.
Kwestię, którą należy wziąć pod uwagę dla celów VAT jest to czy mamy do czynienia z dokumentem niewadliwym czy jednak z pustą fakturą? Podmiot, który otrzymał pustą fakturę nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 88 ustawy o VAT:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
Jednocześnie należy podkreślić, że w przypadku wystawienia faktury, która ma charakter pustej faktury sprzedawca zobowiązany jest do odprowadzenia podatku VAT do US z takiego dokumentu zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT:
Sprzedawca zobowiązany jest do zapłaty tego podatku ale nabywca nie posiada prawa do jego odliczenia. W sytuacji kiedy nastąpi odliczenie podatku VAT z pustej faktury i zostanie to stwierdzone przez organ podatkowy nabywcy grozi sankcja podatkowa w wysokości 100% z powodu nierzetelnego rozliczenia podatku VAT i tym samym zaniżenia zobowiązania podatkowego lub zawyżenia kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.
Wzorowym i zalecanym podejściem będzie sytuacja kiedy to każda faktura zawiera specyfikację/załącznik, które poświadczają dokonaną sprzedaż towarów czy też wykonanie usług. W przypadku otrzymania faktury korygującej do pustej faktury, należy ją wykazać w miesiącu, w którym ujęto dokument pierwotny.
Justyna Nyc
MDDP Outsourcing w Warszawie