Wszyscy przedsiębiorcy od 1 stycznia 2021 r. mają obowiązek zgłoszenia zawieranych umów o dzieło do ZUS. Mija zatem drugi miesiąc obowiązku rejestracji. Aby zgłosić umowę należy wypełnić formularz RUD. W tym celu można wysyłać podstawowe dane o zawartej umowie za pomocą internetowej Platformy Usług Elektronicznych.
Obowiązek zgłaszania w ZUS zawartych umów o dzieło dotyczy płatników składek oraz osób fizycznych, które zawierają z wykonawcami umowy o dzieło od 1 stycznia 2021 r.
UWAGA!
Obowiązek ten nie dotyczy podmiotów lub jednostek organizacyjnych (np. stowarzyszeń, fundacji, spółek prawa handlowego, itp.) jeśli nie są płatnikami składek, czyli nie muszą rejestrować się w ZUS jako płatnik składek, bo nie zgłaszają do ubezpieczeń społecznych co najmniej 1 ubezpieczonego. Takie organizacje nie muszą informować ZUS o zawartych umowach o dzieło.
Natomiast osoby fizyczne, które zawarły w 2021 r. z wykonawcami umowy o dzieło, mają obowiązek zgłosić je w ZUS bez względu na to, czy są zarejestrowane w ZUS jako płatnicy składek czy nie.
Obowiązek rejestracji w ZUS nie dotyczy umów o dzieło, które:
Do rejestracji umów o dzieło służy formularz RUD (Zgłoszenie umowy o dzieło). Formularz RUD można złożyć elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jest on również dostępny w wersji do samodzielnego wypełnienia i wydruku. Można przekazać go do ZUS w wersji papierowej.
W formularzu RUD należy podać następujące dane:
UWAGA!
W formularzu RUD dostępnym na PUE ZUS można przekazać informację o maksymalnie dziesięciu umowach o dzieło zawartych z danym wykonawcą. Dla każdego wykonawcy należy wypełnić odrębny formularz RUD.
W formularzu RUD do wypełnienia i wydruku można przekazać informację o maksymalnie dziesięciu umowach o dzieło zawartych z danym wykonawcą. Na jednym formularzu jest możliwe wykazanie umów dla maksymalnie dziesięciu wykonawców.
Termin na zgłoszenie umów o dzieło w ZUS to 7 dni od dnia zawarcia umowy.
Autor: Barbara Kochańska-Mierzejewska Senior Manager w MDDP Outsourcing
Źródło: www.zus.pl