Docenianie w pracy? Czy zawsze docenianie musimy rozumieć przez pryzmat finansowy? Czy docenienie jest sposobem na motywowanie Pracowników?
D O C E N I A N I E – słowo wg. słownika języka polskiego PWN oznacza: uznać wartość, znaczenie czegoś, pozytywnie ocenić kogoś lub coś.
D O C E N I A N I E – to przyznanie czemuś lub komuś wartości i znaczenia, z jednoczesnym poczuciem emocjonalnego powiązania.
D O C E N I A N I E – jest jak karmienie siebie i innych pozytywnymi emocjami.
Sposobów na motywacje do pracy jest wiele. Ponież każdy z nas ma inne cele i ambicje, dlatego też każdy z nas ma inne potrzeby związane z wykonywanymi obowiązkami. Uniwersalnymi bodźcami, które bez wątpienia uwalniają dodatkową energię do pracy, są m.in.:
Utarło się powiedzenie, że pracownicy nie odchodzą z firmy, ale odchodzą od szefa. I jest to w dużej mierze prawdą – to przełożony odpowiada za komfort i satysfakcje z pracy oraz motywowanie swoich podwładnych. Dlatego bardzo często odejścia pracowników są spowodowane przez:
Dlatego zadaniem Managera jest stałe podnoszenie motywacji i umiejętności pracowników – tak aby ich wartość rosła.
Każdego z nas co innego motywuje do pracy i każdy z nas preferuje inną formę docenienia. Docenianie nie może się tylko ograniczać do nagród finansowych. Powinno być raczej związane z indywidualnymi rozmowami pomiędzy pracownikami tymi oficjalnymi, ale przede wszystkim tymi spontanicznymi. Wyróżnienie, dziękowanie, docenianie mniejszych i większych zachowań mogą przynieść nieproporcjonalne wysokie zyski.
Docenianie pracownika przez Managera odbywa się często w:
Gdy Manager potrafi na bieżąco doceniać pracowników to przekłada się to na ogromnie korzyści dla całej organizacji.
DOCENIENI pracownicy czują się zmotywowani do pracy i nie chcą z niej odchodzić.
Reasumując docenieni pracownicy są bardziej:
Docenianie pracowników powinno być nasza codziennością, podstawą do wyzwalania dodatkowej energii pracowników i chęci do pracy. Docenienie bezpośrednio przekłada się na motywacje pracowników i działanie całej organizacji oraz efektywne osiąganie celów, ale przede wszystkim na komfort i dobrostan zatrudnionych osób.
Autor: Bożena Wodarska, Manager obszaru Księgowości w MDDP Outsourcing.