Pakiet E-commerce, który został wprowadzony 1 lipca 2021 r. przewiduje uszczelnienie przepisów handlu elektronicznego oraz poprawę konkurencyjności między sprzedawcami unijnymi, a państw trzecich. Wspomniany pakiet porusza ciekawe zagadnienia, które dotyczą szczególnych procedur: OSS oraz IOSS, bazujące na już istniejącej procedurze MOSS (Mini One Stop Shop).
Procedura MOSS unormowała zasady dotyczące płatności i deklaracji podatku VAT w przypadku świadczenia usług: nadawczych, telekomunikacyjnych i elektronicznych dla przedsiębiorców niebędących podatnikami państw członkowskich.
Procedura OSS (One Stop Shop) jest kompleksowym punktem obsługi, wprowadzonym w lipcu ubiegłego roku. Obejmuje dostawy krajowe prowadzone poprzez interfejs elektroniczny, wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (WSTO), a także zbiór usług objęty procedurą B2C, czyli pomiędzy konsumentami, a przedsiębiorcami. Powstała poprzez rozszerzenie już istniejącej procedury MOSS (Mini One Stop Shop). Procedura OSS obejmuje trzy procedury kompleksowej obsługi:
Dwie z nich zostały wzbogacone o szerszy zakres, natomiast importowa jest punktem nowopowstałym.
Procedura IOSS (Import One Stope Shop) jest to sposób rozliczenia VAT należnego z tytułu sprzedaży na odległość towarów importowanych (w przesyłce o wartości nieprzekraczającej 150 EUR) państwu członkowskiemu konsumpcji (uwzględniające różne państwa członkowskie, w tym Polskę), za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji (Polski).
Zakres przedmiotowy omawianych procedur obejmuje:
Punkt kompleksowej obsługi został utworzony w celu ułatwienia wykonywania obowiązków w zakresie VAT, przedsiębiorcom zajmującym się sprzedażą oraz świadczeniem usług na terenie UE. Do takich obowiązków należą:
Czynności te są nieobowiązkowe, jednak umożliwiają podatnikom wykazywanie oraz zapłatę podatku należnego w krajach Unii Europejskiej, gdzie podatnicy nie posiadają siedziby. Odbywa się to za pośrednictwem portalu internetowego w kraju, w którym podatnik jest zidentyfikowany.
Przedsiębiorcy, którzy chcą przystąpić do korzystania z procedury unijnej OSS i IOSS oraz spełniają odpowiednie ku temu warunki, powinni wypełnić zgłoszenie rejestracyjne VIU-R(4).
W sytuacji, gdy przedsiębiorca działa przez pełnomocnika, podatnik zobligowany jest do złożenia oryginału pełnomocnictwa szczególnego PPS-1. W przypadku OSS nieunijnej poza zgłoszeniem rejestracyjnym VIN-R(4) i pełnomocnictwem PPS-1, dodatkowymi dokumentami potrzebnymi do ukończenia procesu rejestracji są:
Jeżeli chodzi o rejestrację do IOSS należy wypełnić tylko zgłoszenie VII-R(1) oraz oryginał pełnomocnictwa PPS-1. W momencie, gdy podatnik wymaga pośrednika – to rejestracja będzie zachodziła w II etapach. Najpierw pośrednik zgłasza siebie do procedury za pomocą zgłoszenia VII-RP(1) oraz przedkłada oryginał pełnomocnictwa, jeżeli wymaga tego sytuacja. Następnym krokiem dla wszystkich trzech procedur jest złożenie pełnej dokumentacji w formie elektronicznej do II Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście[1].
Należy pamiętać, że złożenie pełnomocnictwa szczególnego PPS-1 wiąże się z wniesieniem opłaty skarbowej w wysokości 17 zł na rachunek bankowy Centrum Obsługi Podatnika Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.Ważne ! Podczas procesu rejestracji do OSS, należy zwrócić szczególną uwagę na podanie aktualnych danych mailowych. Będzie to główny sposób komunikacji pomiędzy podatnikami, a administracją podatkową.
Skorzystać z nich mogą przedsiębiorcy posiadający siedzibę zarówno w Unii Europejskiej jak i poza nią. Podatnicy z krajów UE mogą̨ korzystać z procedury unijnej oraz importu, natomiast podatnicy niemający siedziby w UE mogą stosować wszystkie trzy procedury.
Podatnicy korzystający wcześniej z procedury MOSS, automatycznie przystępują do procedury OSS. Jednak państwo, w którym podatnik zarejestrował się na potrzeby OSS lub IOSS, wystąpi z prośbą o zaktualizowanie danych rejestracyjnych. Są to następujące rodzaje informacji:
Autor: Ewa Łukasik, Młodsza Księgowa w warszawskim biurze rachunkowym MDDP Outsourcing.
[1] PARP Grupa PFR Wsparcie przedsiębiorców przez Krajową Administrację Skarbową
[2] KOMISJA EUROPEJSKA Dyrekcja Generalna ds. podatków i Unii Celnej, Podatki pośrednie i administracja podatkowa