Po zakończeniu stosunku pracy bądź wraz z wygaśnięciem umowy pracownik niezwłocznie powinien otrzymać świadectwo pracy. Jest to dokument zawierający szereg informacji dotyczących okresu zatrudnienia lub okresów zatrudnienia, za które dotychczas świadectwo pracy nie było wydane.
Świadectwo pracy jest jedynym z obowiązkowych dokumentów poświadczających przebieg zatrudnienia. Określone są w nim również niezbędne do ustalenia liczne uprawnienia pracownicze.
Przepisy dotyczące świadectw pracy określone są w Kodeksie pracy oraz dodatkowo uzupełnione w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej (z dnia 30 sierpnia 2019 roku) w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy, a także sposobu i trybu jego wydawania i prostowania, którego załącznikiem jest wzór świadectwa pracy wraz z instrukcją jego poprawnego wypełnienia.
Niezwłoczne wydanie świadectwa pracy jest obowiązkiem pracodawcy względem kończącego pracę pracownika. Dokument ten bowiem zawiera szereg informacji na temat rodzaju wykonywanej pracy m.in. okresu trwania umowy, wymiaru etatu, czy trybu rozwiązania umowy. Takie podsumowanie okresu zatrudnienia jest ważnym dokumentem zarówno dla przyszłych pracodawców, jaki i samego pracownika.
Począwszy od 1 stycznia 2019 roku wraz ze świadectwem pracy, pracodawcy obowiązany jest do załączenia w postaci elektronicznej lub papierowej danych dotyczących:
Informacja przekazywana pracownikowi powinna być konkretna i zindywidualizowana.
Świadectwo pracy zawiera szereg istotnych informacji na temat przebiegu okresu zatrudnienia oraz zakończenia umowy lub stosunku pracy. W świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące m.in.:
Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy zawrzeć również informacje o uzyskanych kwalifikacjach oraz o wysokości i składnikach wynagrodzenia.
Gotowy wzór do wypełnienia zawierający wszystkie niezbędne informacje załączony jest do Rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2019 roku.
Świadectwo pracy to dokument wydawany pracownikowi przez pracodawcę w związku z zakończeniem umowy o pracę bądź rozwiązaniem stosunku pracy.
Świadectwo pracy może być również wydane upoważnionej przez pracownika osobie, wyłącznie na podstawie pisemnego upoważnienia, dostarczonego w postaci papierowej lub elektronicznej. W razie wygaśnięcia stosunku pracy z powodu śmierci pracownika, pracodawca sporządza świadectwo pracy i włącza je do akt osobowych zmarłego pracownika. Z wnioskiem o wydanie przez pracodawcę świadectwa pracy może wystąpić członek rodziny zmarłego pracownika, a także inna osoba będąca spadkobiercą tego pracownika.
W przypadku wygaśnięcia lub rozwiązania umowy o pracę, pracodawca zobowiązany jest do wydania świadectwa pracy w dniu, w którym następuje wygaśnięcie bądź rozwiązanie stosunku pracy. Jeśli wydanie świadectwa pracy w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy o pracę nie jest możliwe, wówczas świadectwo pracy powinno być wysłane listem poleconym bądź doręczone w inny sposób do pracownika lub upoważnionej przez niego osoby, w terminie 7 dni od daty zakończonego stosunku pracy.
W przypadku przedłużenia lub podpisania innej umowy z tym samym pracodawcą pracodawca nie jest zobowiązany do wydania pracownikowi świadectwa pracy w ciągu 7 dni. W takim przypadku świadectwo pracy może być wydane wyłącznie na podstawie pisemnego lub elektronicznego wniosku pracownika.
Co więcej, obecnie obowiązujące przepisy nie nakładają na pracodawców obowiązku wydawania pracownikom świadectw pracy po 24 miesiącach zatrudnienia nawet w trakcie trwających stosunków pracy. Mimo to na wniosek pracownika pracodawca zobligowany jest do wydania świadectwa pracy w trakcie trwania umowy.
Może wystąpić sytuacja, w której świadectwo pracy może być wydane w dniu następującym po zakończonym stosunku pracy. Wiąże się to z faktem wykonywania przez pracownika swoich obowiązków ostatniego dnia trwania umowy w pełnym wymiarze godzin, przez co wydanie dokumentu tego samego dnia może być niemożliwe przez chociażby godziny pracy poszczególnych pracowników.
W przypadku umów zawartych na okres próbny, czy czas określony, termin wydania świadectwa pracy powinien nastąpić ostatniego dnia trwania stosunku pracy, z wyjątkiem sytuacji, w której pracownik kontynuuje pracę na podstawie innej umowy o pracę i nie wystąpił o świadectwo pracy.
W przypadku ewentualnych błędów lub nieprawdziwych informacji w ciągu 14 dni od otrzymania świadectwa pracy, pracownik ma prawo wnioskować o sprostowanie otrzymanego świadectwa pracy. Jeśli pracodawca nie uwzględni żądania sprostowania dokumentu, w ciągu 14 dni od otrzymania odmowy sprostowania świadectwa, pracownik może wystąpić do sądu pracy.
W przypadku niewydania świadectwa pracy, wydania go nie w terminie, bądź wydania niewłaściwego świadectwa pracy, pracownik ma możliwość dochodzenia od pracodawcy naprawienia szkody wyrządzonej na mocy przepisów Kodeksu cywilnego. W takiej sytuacji pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy (nie dłuższy jednak niż 6 tygodni), jeśli pracownik udowodni niemożność zatrudnienia w nowym miejscu pracy z powodu nieotrzymania świadectwa pracy, nieotrzymania go w terminie, lub otrzymania niewłaściwego dokumentu.
ZOBACZ TAKŻE:
Aleksandra Żelazowska
Ekspert w dziale kadr i płac w MDDP Outsourcing: biuro księgowe w Katowicach
Źródła: