Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PDOP), do kosztów uzyskania przychodów (KUP) można zaliczyć wydatki, które mają na celu osiągnięcie przychodów lub zabezpieczenie ich źródła. Wyjątek stanowią koszty zawarte z art. 16 ust. 1, takie jak m.in. usługi gastronomiczne czy zakup napojów alkoholowych.
To, czy upominki mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych, zależy od charakteru przekazanego prezentu – a ten, z punktu widzenia księgowości, może być albo reklamowy, albo reprezentacyjny.
Upominek reklamowy jest przedmiotem o charakterze promocyjnym. Zawiera logotyp firmy, służy do zwiększenia rozpoznawalności produktu, usługi i marki oraz do wzrostu sprzedaży. Często przyjmuje formę akcesoriów biurowych (kalendarze, długopisy, kubki, smycze, notesy). Koszt reklamowy odpowiednio udokumentowany i związany z działalnością gospodarczą jest klasyfikowany w księgowości jako koszt uzyskania przychodu.
Koszty reprezentacyjne, zgodnie z ustaleniami organów podatkowych oraz Sądów Administracyjnych, mają na celu kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, jej działalności oraz budowanie dobrych relacji z kontrahentami, np. poprzez organizację spotkań czy wręczanie prezentów. Kluczowym elementem odróżniającym je od innych wydatków, np. reklamy, jest więc ich charakter i cel: kreowanie pożądanego wizerunku, budowanie prestiżu, a nie bezpośrednia promocja.
Sprawdź także: Czy świąteczny wystrój i ozdoby można ująć w podatkowych kosztach firmy?
Przy ocenie charakteru wydatku (reprezentacja czy reklama) podatnik powinien wziąć pod uwagę:
WAŻNE! Wręczanie kontrahentom upominków z okazji zbliżających się świąt, w postaci słodyczy czy alkoholu, na gruncie księgowo-podatkowym służy przede wszystkim kreowaniu wizerunku firmy, budowaniu relacji oraz wzmacnianiu lojalności partnerów biznesowych. Działania te wpisują się w cechy reprezentacyjne, w związku z czym nie mogą zostać zakwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów.
Autor: Klaudia Kowalczyk, Młodszy Księgowy, MDDP Outsourcing księgowość Warszawa