pl en
Blog

Jak poprawnie wystawić druk ERP-7 dla byłego pracownika?

10.01.2025

Do pracodawcy wpłynął wniosek od byłego pracownika o wystawienie zaświadczenia ERP-7 za cały okres zatrudnienia. Pracownik ubiega się o ten dokument w związku z osiągnięciem wieku emerytalnego i koniecznością złożenia do ZUS dokumentacji potrzebnej do wyliczenia świadczenia emerytalnego. Wnioskodawca był zatrudniony w latach 1980–1990, a pracodawca jest następcą prawnym zlikwidowanego przedsiębiorstwa państwowego. W jego archiwach znajdują się akta osobowe pracownika, listy płac oraz karty wynagrodzeń.

Czym jest druk ERP-7?

ERP-7 to zaświadczenie, które pracodawca ma obowiązek wystawić na żądanie pracownika lub ZUS. Na jego podstawie ZUS ustala podstawę wymiaru emerytury (w przypadku osób rozliczanych na tzw. starych zasadach) oraz renty z tytułu niezdolności do pracy. Zaświadczenie zawiera dane dotyczące okresów zatrudnienia oraz wynagrodzenia. Podstawę prawna stanowią tutaj:

  • art. 125 ust. 1 pkt 2
  • oraz art. 125a ust. 3 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z ww. przepisami, pracodawca (płatnik składek) jest zobowiązany do wystawienia na żądanie ZUS dokumentów potwierdzających okresy składkowe pracownika oraz okresy pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Kto powinien otrzymać zaświadczenie ERP-7?

Pracodawca ma obowiązek przechowywania list płac, kart wynagrodzeń oraz innych dokumentów, które mogą służyć do ustalenia podstawy wymiaru emerytury lub renty. Obowiązek wystawienia ERP-7 dotyczy:

  • obecnych pracowników,
  • byłych pracowników zatrudnionych przed 1999 rokiem.

Dla osób zatrudnionych przed 1999 rokiem pracodawca jest zobowiązany wystawić zaświadczenie obligatoryjnie.
Dla osób zatrudnionych po 1999 roku druk ERP-7 wystawiany jest na wniosek pracownika – nie ma obowiązku automatycznego wydawania tego dokumentu przy zakończeniu zatrudnienia.

ERP-7 – w jakich sytuacjach jest wystawiane?

Zaświadczenie ERP-7 powinno zostać wystawione osobom, które:

  • przechodzą na emeryturę i urodziły się nie później, niż 31 grudnia 1948 roku,
  • spełniają warunki do wcześniejszej emerytury (urodzeni w 1949 roku i później),
  • ubiegają się o rentę,
  • ustalają kapitał początkowy.

Kiedy mogą się pojawić problemy z wystawianiem ERP-7 i jak im zaradzić?

Szczególne trudności z wystawieniem druku ERP-7 mogą dotyczyć dużych pracodawców, którzy na przestrzeni lat przeszli zmiany właścicielskie, restrukturyzacje lub redukcje zatrudnienia. W takich przypadkach dokumentacja archiwalna może być niekompletna lub trudna w interpretacji.

Zespół specjalistów MDDP Outsourcing posiada wieloletnie doświadczenie w przygotowaniu i analizie dokumentacji niezbędnej do wystawienia zaświadczeń ERP-7. Oferujemy wsparcie w:

  • weryfikacji i analizie dokumentacji archiwalnej,
  • interpretacji nieczytelnych lub niekompletnych akt,
  • sporządzaniu prawidłowo wypełnionych zaświadczeń zgodnie z wytycznymi ZUS.

Dzięki naszemu wsparciu minimalizują Państwo ryzyko błędów w druku ERP-7 i zapewniają poprawne rozliczenia dla byłych pracowników.👉 Zapraszamy do kontaktu, by omówić szczegóły współpracy w zakresie przygotowania dokumentacji ERP-7.

 

Outsourcing księgowy i kadrowo-płacowy dla wymagających firm
Napędzany nowoczesną technologią

Prawidłowe wystawienie druku ERP-7 jest bardzo ważne dla pracowników i płatników składek, ale może być wyzwaniem. Eksperci MDDP Outsourcing są do dyspozycji, by zapewnić Państwu kompleksowe wsparcie!
👉 Usługi księgowe 👉 Usługi kadrowo-płacowe 👉 Sprawozdania finansowe
> Zadzwoń do nas już dziś! <

druk ERP-7 ERP-7 a ZUS ERP7 obowiązki pracodawcy ERP-7 wystawienie ERP-7 zaświadczenie ERP-7

kontakt

Sylwia Paradowska