Wyobraź to sobie: wypłaty spóźnione o jeden dzień, telefon od szefa firmy znów dzwoni, a skrzynka HR pęka w szwach od maili wściekłych pracowników. Spoglądasz na zespół płacowy – wszyscy gaszą „pożary” i błędnym wzrokiem szukają pomocy, tylko – gdzie? Jeśli znasz ciężar zarządzania finansami lub HR, doskonale wiesz, że płace są jak układ nerwowy całej firmy – gdy nie działają prawidłowo, całe ciało reaguje silnym stresem.
Sytuacje, kiedy w firmie może brakować kierownika ds. płac wcale nie są takie rzadkie – ale co najważniejsze, jest na to remedium: to zewnętrzny kierownik ds. płac. Wyoutsourcowany na dany projekt lub okres (krótszy lub kilkuletni), po to, by szybko, sprawnie i profesjonalnie odzyskać kontrolę nad sytuacją, zabezpieczyć zgodność i odciążyć wewnętrzny zespół, zanim napięcia urosną do rangi ryzyka operacyjnego, finansowego czy reputacyjnego.
1) Zmiana organizacyjna lub systemowa. Fuzja, przejęcie, restrukturyzacja, rollout nowego systemu kadrowo-płacowego. Niby jest plan projektu, ale w praktyce brakuje osoby, która „spina” proces płacowy od A do Z i na bieżąco wychwytuje luki (np. w mapowaniu procesów i danych, słownikach, rolach, kalendarzu etc.).
2) Nagłe odejście kluczowej osoby. Kierownik płac znał niuanse rozliczeń, wyjątki, nieformalne „obejścia”. Po jego odejściu zostają pliki, skrzynka e-mail i… pytania, na które nikt nie ma pełnej odpowiedzi – zwłaszcza w tygodniu wypłat.
3) Zmiany przepisów lub nagłe/trudne kontrole. Pojawia się konieczność wprowadzenia zmian, wątpliwości dotyczące zgodności z prawem pracy i przepisami podatkowymi. Presja rośnie, a w firmie potrzeba kogoś, kto weźmie odpowiedzialność za całość procesu i szybko wdroży „tryb stabilizacji”.
Układa procesy płacowe – ustala kroki, jakie pozwolą zebrać wszystkie dane niezbędne do prawidłowego naliczenia wynagrodzeń. Pełni funkcję ostatecznego kontrolera danych wejściowych płac dostarczonych przez zespoły wewnętrzne przed przekazaniem ich wewnętrznemu lub zewnętrznemu dostawcy usług płacowych. Przegląda i weryfikuje pliki wyjściowe oraz raporty otrzymane z działu płac lub od dostawcy usług płacowych. Koordynuje kalendarz płac i zapewnia terminowe przetwarzanie i zatwierdzanie danych.
Wykonuje audyt ustawień systemu kadrowo-płacowego pod kątem zgodności z polskimi przepisami prawa pracy i regulacjami podatkowymi. Zapewnia wsparcie przy wdrożeniu zmian oraz pomoc przy procesowaniu ewentualnych korekt. Utrzymuje odpowiednią dokumentację i ścieżki audytowe działań związanych z płacami. Zapewnia wsparcie wewnętrznym lub zewnętrznym audytorom.
Współpracuje z HR, finansami, zewnętrznym dostawcą usług płacowych oraz urzędami czy audytorami zewnętrznymi. Pełni funkcję głównego punktu kontaktowego w sprawach związanych z płacami.
Identyfikuje potencjalne ryzyka lub problemy w cyklu płacowym i podejmuje działania naprawcze. Wdraża tymczasowe środki zarządzania (np. listy kontrolne, procedury przeglądu).
Dokumentuje procesy i zapewnia wsparcie w transferze wiedzy w przypadku wdrażania się docelowego Kierownika ds. płac. Stanowi wsparcie stabilizacji operacji płacowych podczas zmian transformacyjnych w dziale HR.
📌 Ostatnie dwa zamknięcia miesiąca wymagały wyjątkowej mobilizacji/zostawania po godzinach.
📌 Rośnie liczba reklamacji pracowniczych i korekt.
📌 Brakuje jednej osoby, która odpowiada za całość procesu i podejmuje decyzje.
📌 Zmiany systemowe lub organizacyjne „rozluźniły” standardy i ślady audytowe.
📌 Wypłata na kontach zależy od „bohaterstwa” jednej czy dwóch osób.
Jeśli przy choć dwóch z ww. punktów odpowiadasz twierdząco, czas na rozmowę o zewnętrznym kierowniku ds. płac. Zapraszam na krótkie, niezobowiązujące spotkanie, podczas którego podpowiem, jak przywrócić firmie poczucie sprawczości i kontroli w zakresie obsługi płacowej. Zdobędziesz wiedzę pochodzącą z zespołu praktyków, uhonorowanego prestiżową, międzynarodową nagrodą Global Payroll Awards 2025 – Payroll Team of the Year, przyznawaną przez Global Payroll Alliance. W finale konkurowaliśmy m.in. z EY, ASB Group i ICS Accounting. To dodatkowe potwierdzenie naszego profesjonalizmu i jakości, jakie wnosimy do współpracy.
Zapraszam do kontaktu pod adresem: sylwia.kwinta@mddp-outsourcing.pl
Autor: Sylwia Kwinta, Manager, MDDP Outsourcing Polska – biuro Warszawa