Kolejny zwrot podejścia Ministerstwa Finansów w kwestii fundacji rodzinnej – w najnowszej opinii zabezpieczającej, szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) zajął stanowisko zgodne z celem określonym w artykule 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej, stając po stronie rzeczywiście funkcjonujących lub planujących rozpoczęcie działalności fundacji. Konstruktywna dyskusja w przestrzeni publicznej, oparta na racjonalnej analizie i pozbawionej uogólnień oraz generalizacji, jest korzystna dla polskich firm rodzinnych.
W ostatnim czasie fundacja rodzinna, która stanowi rozwiązanie dla wyzwań związanych z sukcesją w polskich przedsiębiorstwach rodzinnych oraz która pozwala polskiemu prawodawstwu dołączyć do grona krajów wspierających długofalowy rozwój rodzimej przedsiębiorczości, znalazła się w obliczu nowego problemu. W okresie od sierpnia do października 2024 roku Ministerstwo Finansów podjęło kontrowersyjne decyzje, stwierdzając potrzebę wprowadzenia zmian w przepisach dotyczących fundacji rodzinnej, mających na celu „uszczelnienie przepisów podatkowych”, uznając, że „przepisy podatkowe poszły za daleko”. Takie stanowisko Ministerstwa Finansów wywołało falę krytyki w środowisku prawnym. W październiku bieżącego roku, w związku z dalej rozwijającą się sytuacją, nastał istotny moment dla instytucji fundacji rodzinnej. Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodził się z celami wskazanymi w artykule 2 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej. W opublikowanej 25 października 2024 roku KAS wydał kolejną pozytywną opinię zabezpieczającą dotyczącą funkcjonowania instytucji fundacji rodzinnej (DKP2.8082.2.2024). Warto przypomnieć, że pierwsza z takich opinii została wydana 21 grudnia 2023 roku (nr DKP3.8082.5.2023) i stanowiła istotny punkt odniesienia dla działań związanych z zakładaniem oraz funkcjonowaniem fundacji rodzinnej, w celu spełnienia wymogów dotyczących stabilności podatkowej.
Sprawdź także >> Fundacja rodzinna w pytaniach i odpowiedziach <<.
W swojej wrześniowej opinii, szef Krajowej Administracji Skarbowej przeanalizował, czy realizacja zespołu czynności, obejmujących:
spełnia ustawowe kryteria określone w artykule 119a paragraf 1 ordynacji podatkowej. Poddano ocenie, czy opisana wnioskiem czynność została dokonana w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, a nie była sztuczna. Kierując się kluczowymi ustaleniami, szef KAS wskazał na istotność wydania pozytywnej opinii zabezpieczającej, stwierdzając, że zaplanowana wnioskowana czynność może być uzasadniona ekonomicznie (a nie wyłącznie w celu osiągnięcia korzyści podatkowej) przez podmiot działający w sposób odpowiedzialny i zgodny z prawem. W powyższym kontekście szef KAS wskazał na ważne przesłanki, takie jak:
Wnioski te stanowią kolejny istotny argument, na równi z zawartymi w poprzedniej opinii zabezpieczającej z grudnia 2023 r., które powinny być brane pod uwagę przy zakładaniu i funkcjonowaniu fundacji rodzinnej.
Sprawdź także >> Fundacja rodzinna w aspekcie podatkowym i księgowym <<.
Autorka: Małgorzata Piekorz, Ekspert ds. CIT, MDDP Outsourcing, Katowice