Zgodnie z definicją zawartą w art. 21 ust. 1 pkt. 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, reklama napojów alkoholowych to publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych. Za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych między przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi.
Zgodnie z brzmieniem art. 131 ust. 1 ww. ustawy, podmioty świadczące usługę będącą reklamą napojów alkoholowych wnoszą opłatę w wysokości 10% podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającej z tej usługi. Podmiotami zobowiązanymi do zapłaty tzw. podatku piwnego mogą być m.in.:
Podmioty, których dotyczy omawiany obowiązek, sporządzają zbiorczą deklarację miesięczną DRA-2 i składają ją w terminie do 20. dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym upłynął termin na wystawienie faktury, zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług, na wynagrodzenie lub jego część, do właściwego urzędu skarbowego dla danego podmiotu.
W deklaracji tej należy podać:
Opłatę należy wnieść najpóźniej w ostatnim dniu miesiąca, w którym upłynął termin na złożenie zbiorczej deklaracji miesięcznej, na rachunek urzędu skarbowego właściwego dla danego podmiotu. Należy pamiętać, że opłata ta dla podmiotu zobowiązanego do jej wniesienia stanowi koszt uzyskania przychodów.
CIEKAWOSTKA: Kwoty opłat z tytułu reklamy napojów alkoholowych są przekazywane przez Naczelnika urzędu skarbowego na rachunek Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów, w terminie 14 dni od dnia ich wpłaty.
Autor: Natalia Pietrasik, Księgowa, MDDP Outsourcing Warszawa