Sprawozdanie finansowe likwidacyjne w sytuacji planowanej likwidacji spółki należy złożyć w następujących momentach:
– na dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji,
– na dzień otwarcia likwidacji (tylko bilans),
– na dzień poprzedzający podział majątku między wspólników,
– po podziale majątku za okres od rozpoczęcia roku obrotowego do dnia zakończenia likwidacji.
Na dzień rozpoczęcia likwidacji otwiera się księgi rachunkowe – w ciągu 15 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia. W tym terminie należy sporządzić bilans otwarcia likwidacji. Składniki aktywów są w nim wykazywane według wartości zbywczej (nie księgowej, jak odbywa się to w sprawozdaniach przed otwarciem likwidacji). Wartość zbywcza oznacza cenę, za jaką realnie można sprzedać poszczególne składniki majątku w danym czasie i miejscu. Nie powinna być ona wyższa od cen nabycia składników majątku lub kosztów ich wytworzenia, pomniejszonych o odpisy amortyzacyjne oraz o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości.
Składniki kapitału własnego jednostki postawionej w stan likwidacji należy połączyć w jeden kapitał podstawowy, zmniejszając go w spółkach z o.o. o udziały własne, a w spółkach akcyjnych o należne wkłady na poczet kapitału oraz o akcje własne.
Spółka powinna również utworzyć w bilansie rezerwę na przewidywane koszty, które mogą powstać w wyniku zaniechania działalności lub utraty zdolności do kontynuowania działalności.
Jeśli proces likwidacji trwa dłużej niż rok, jednostka ma obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania sprawozdań finansowych i składania ich do KRS za każdy okres sprawozdawczy. Termin sporządzenia sprawozdania rocznego spółki w likwidacji nie różni się od terminu standardowego sprawozdania finansowego i jest równy 3 miesiącom od dnia bilansowego. W celu zatwierdzenia sprawozdania, likwidator powinien powołać zwyczajne zgromadzenie wspólników w ciągu sześciu miesięcy od dnia bilansowego.
Wraz ze sprawozdaniem finansowym — likwidatorzy spółki są zobowiązani złożyć sprawozdanie z działalności spółki w likwidacji (sprawozdanie finansowe likwidacyjne). Zgodnie z art. 49. Ustawy o rachunkowości sprawozdanie finansowe likwidacyjne powinno obejmować istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskiwanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń. W szczególności powinno zawierać informacje o:
1) zdarzeniach istotnie wpływających na działalność jednostki, jakie nastąpiły w roku obrotowym, a także po jego zakończeniu, do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego;
2) przewidywanym rozwoju jednostki – w omawianym przypadku ta kwestia będzie ujęta w informacji o postawieniu spółki w stan likwidacji;
3) ważniejszych osiągnięciach w dziedzinie badań i rozwoju;
4) aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej;
5) udziałach własnych, w tym:
6) posiadanych przez jednostkę oddziałach (zakładach);
7) instrumentach finansowych w zakresie:
Sprawozdanie finansowe likwidacyjne (na dzień poprzedzający podział majątku) ma na celu przedstawienie wspólnikom składników majątku spółki po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu roszczeń wierzycieli jednostki. Powinno ono prezentować brak niespłaconych i niezabezpieczonych zobowiązań.
Na sprawozdanie finansowe likwidacyjne składają się elementy tj.:
– bilans,
– rachunek zysków i strat,
– informacja dodatkowa.
Po podziale majątku tj. na dzień zakończenia likwidacji spółka powinna sporządzić sprawozdanie finansowe prezentujące zerowe salda w bilansie. Po zatwierdzeniu go przez zgromadzenie wspólników należy złożyć je w sądzie rejestrowym oraz złożyć wniosek o wykreślenie spółki z rejestru.
Podczas sporządzania sprawozdania finansowego spółki postawionej w stan likwidacji należy zwrócić uwagę na szereg praktycznych kwestii. Najważniejsze z nich zostały podsumowane poniżej.
1. Przed przystąpieniem do sporządzania sprawozdania niezbędne jest posiadanie uchwały o postawieniu spółki w stan likwidacji, w tym informacji, kto pełni funkcję likwidatora.
2. Jeżeli spółka została zlikwidowana w tym samym roku obrotowym, w którym została podjęta uchwała o otwarciu likwidacji (np.: data otwarcia likwidacji 10.10.2020 r., data zamknięcia likwidacji 15.12.2020 r.), to należy sporządzić sprawozdanie finansowe:
3. Jeżeli spółka nie została zlikwidowana w tym samym roku obrotowym, w którym podjęto uchwałę o otwarciu likwidacji (np.: data otwarcia likwidacji: 10.10.2020 r., data zamknięcia likwidacji: 15.01.2021 r.), to należy sporządzić sprawozdanie finansowe:
4. W sekcji z informacjami ogólnymi we wprowadzeniu do sprawozdania finansowego należy umieścić informacje o:
5. Wprowadzenie powinno zawierać również:
6. Od dnia uchwały o postawieniu spółki w stan likwidacji należy połączyć składniki kapitału własnego (poza wynikiem bieżącego okresu) w bilansie.
7. Informacja dodatkowa do sprawozdania finansowego powinna zawierać:
8. W sprawozdaniu z działalności zarządu należy zawrzeć informację o otwarciu procesu likwidacji. Konieczne jest również ujęcie kwestii braku kontynuacji działalności oraz braku pokrycia strat netto za bieżący i poprzedni okres obrotowy. Należy zwrócić uwagę, aby w podpisach sprawozdania z działalności zarządu zostali uwzględnieni likwidatorzy.
Autor: Anna Szymańska – specjalista ds. sprawozdawczości w warszawskim biurze rachunkowym MDDP Outsourcing
Źródła:
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.
Ustawa z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych.