Badanie Due Diligence jest skomplikowanym procesem inwestycyjnym na podstawie którego inwestor podejmuje trudne decyzje mające ogromne znaczenie strategiczne i biznesowe. Dlatego przy rozpoczęciu tego procesu, kluczowy jest wybór podmiotu, któremu zostanie powierzone to zadanie. Wybór firmy do Due Diligence wymaga szczegółowego podejścia i analizy kilku aspektów. Znaczenie ma przede wszystkim doświadczenie firmy przy realizacji tego typu projektów oraz niszowa wiedza ekspercka dotycząca badania wynikająca ze znajomości branży lub modelu biznesowego.
Przy wyborze odpowiedniej firmy powinno się zwrócić uwagę na:
- weryfikację doświadczenia i specjalizacji zespołu ekspertów – przy wyborze firmy ważna jest aby sprawdzić czy posiada ona doświadczenie w realizacji transakcji podobnego typu np. fuzji i przejęć oraz znajomość specyfiki danej branży, sektora oraz, dodatkowo ważna jest weryfikacja czy firma posiada odpowiednią ilość ekspertów.
- opinie i rekomendacje – renoma firmy jest istotnym wskaźnikiem jakości usług, dlatego ważne jest poznanie opinii i doświadczeń innych klientów. Przydatne mogą być tu referencje od innych firm.
- zakres oferowanych usług – w zależności od rodzaju przeprowadzanej transakcji kluczowa jest weryfikacja czy firma może zrealizować kompleksowo badanie Due Diligence, które obejmie wszystkie kluczowe aspekty transakcji. W zależności od typu i wielkości transakcji Due Diligence może być wykonane przez doradców biznesowych, prawnych, finansowych, podatkowych, specjalistów IT czy ekspertów technicznych. Posiadanie przez firmę konsultantów z różnych dziedzin ułatwia i przyśpiesza przeprowadzenie badania.
- komunikacja z firmą – badanie Due Diligence może wymagać intensywnej komunikacji, zwłaszcza w przypadku jeśli transakcja jest dynamiczna, dlatego ważne jest, aby firma była dostępna w odpowiednim czasie i dostarczała raporty postępu na bieżąco informując o wynikach.
- stosowana technologia – zaawansowana technologia odgrywa kluczową rolę w procesie Due Diligence, ponieważ pozwala na głębszą analizę, szybsze przetwarzanie informacji i lepsze zabezpieczenie danych. Wybór firmy, która korzysta z nowoczesnych rozwiązań technologicznych może znacząco wpłynąć na dokładność wyników oraz usprawnić cały proces,
- koszt usług – to kryterium jest jednym z ważniejszych przy wyborze firmy. Transparentność wyceny jest ważna, aby uniknąć dodatkowych ukrytych kosztów.
Po dokonaniu wyboru firmy przeprowadzającej badanie Due Diligence należy starannie i szczegółowo uwzględnić w umowie wszystkie postanowienia. Umowa powinna dokładnie określać zasady współpracy oraz gwarantować niezależność i pełen profesjonalizm podmiotu, który będzie dokonywał badania.
Autorka: Sylwia Zatorska – księgowa w warszawskim biurze MDDP Outsourcing