Pracownicze Plany Kapitałowej to system prywatnego i długoterminowego oszczędzania przeznaczony dla osób zatrudnionych przy współpracy z podmiotami zatrudniającymi. Oszczędzanie w ramach programu bazuje na wpłatach pracownika, pracodawcy i państwa.
Uczestnictwo w systemie PPK opiera się na zasadzie dobrowolności, a więc do każdego uprawnionego pracownika, w myśl ustawy, należy decyzja o udziale w programie. Zapisy do programu następują automatycznie w przypadku osób zatrudnionych, które ukończyły 18. rok życia, ale nie ukończyły 55 lat. W przypadku pracowników zaliczanych do tej grupy wiekowej, brak wyrażenia chęci udziału w systemie PPK powinien mieć formę pisemną w postaci deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, złożonej do pracodawcy. Zaprzestanie odprowadzania wpłat do PPK następuje z dniem złożenia takowej deklaracji, a naliczone, lecz nieprzekazane wpłaty podlegają zwrotowi. Z kolei pracownicy, którzy ukończyli 55. rok życia, ale nie ukończyli 70 lat mogą przystąpić do programu z własnej inicjatywy, wypełniając odpowiedni wniosek. Osoby zatrudnione, które ukończyły 70. rok życia nie mają możliwości przystąpienia do programu.
Aby zrozumieć, kim według ustawy o PPK jest osoba zatrudniona, należy spojrzeć na definicję mieszczącą się w art. 2 ust. 1 pkt 18 tejże ustawy. Zgodnie ze wspomnianą definicją, przez osoby zatrudnione należy rozumieć:
Osoby te, aby zostały uznane za osoby zatrudnione w myśl ustawy o PPK, muszą również podlegać obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowemu na terenie RP. Powyższa definicja wskazuje więc, iż studenci do 26. roku życia zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia, nie są uwzględniani przez ustawę jako osoby zatrudnione, a więc nie powstaje względem nich obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie i prowadzenie PPK, nawet gdyby wyraziły taką wolę.
Zgodnie z brzmieniem art. 13 ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych przepisów tejże ustawy nie stosuje się w odniesieniu do:
Warto odnotować, iż otrzymanie od wszystkich osób zatrudnionych deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat w ramach PPK, nie zwalnia przedsiębiorcy z obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK, wykluczając przy tym wyjątek jaki stanowi przedsiębiorca posiadający status mikroprzedsiębiorcy.
W praktyce, pomimo posiadania statusu mikroprzedsiębiorcy, bądź spełnienia jednego z wyżej wymienionych warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnienia, przedsiębiorca powinien spodziewać się wezwania ze strony Polskiego Funduszu Rozwoju. Ustawowym obowiązkiem tej instytucji jest weryfikowanie czy wszystkie podmioty, które w myśl przepisów ustawy powinny utworzyć PPK, zrealizowały nałożony na nie obowiązek. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnia przesłanek do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku utworzenia PPK, zostanie wezwany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK z PFR TFI S.A. w terminie 30 dni biegnącym od dnia otrzymania wezwania, bądź przekazania informacji o zawarciu wspomnianej umowy z inną instytucją finansową. Podmiot korzystający ze zwolnienia z kolei, po otrzymaniu wezwania, powinien przekazać do PFR informację o spełnieniu warunków do zwolnienia z zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Odpowiedź powinna zostać udzielona poprzez wypełnienie formularza na stronie PFR (adres: https://wezwania-ppk.pfr.pl/) w ciągu 30 dni, licząc od dnia otrzymania wezwania. Powodem, dla którego pomimo braku obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK wezwanie zostaje dostarczane do takich przedsiębiorców jest fakt, iż PFR oraz ZUS nie dysponują informacjami na temat podmiotów zatrudniających o statusie mikroprzedsiębiorcy.
W celu zweryfikowania, czy dany przedsiębiorca uznawany jest za mikroprzedsiębiorcę w myśl ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, powinny zostać przeanalizowane łącznie dwa warunki w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych:
Każdy pracodawca powinien mieć na uwadze, że przysługujące mu zwolnienie zawarte w przepisach ustawy o PPK, nie jest bezterminowe. Mikroprzedsiębiorca korzystający ze zwolnienia może zostać zobligowany do wdrożenia PPK dla osób zatrudnionych w przypadku:
W sytuacji, w której mikroprzedsiębiorca utraci prawo do zwolnienia, jego obowiązkiem jest wszczęcie procedury zmierzającej do zawarcia umowy o zarządzanie, a następnie umowy o prowadzenie PPK. W pierwszej kolejności należy zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z dowolną instytucją finansową, przy wyborze kierując się interesem osób zatrudnionych. Wyboru takiej instytucji dokonuje się w porozumieniu z zakładową organizacją związkową, a jeżeli takiej nie ma to z reprezentacją osób zatrudnionych.
W przypadku zatrudnienia osoby, która wyrazi chęć uczestniczenia w programie, umowę o zarządzanie PPK należy zawrzeć najpóźniej 10 dni roboczych przed dniem, w którym mija termin na zawarcie umowy o prowadzenie PPK dla osoby zatrudnionej. Z kolei umowę o prowadzenie PPK należy podpisać nie wcześniej niż po 14 dniach od momentu zatrudnienia i jednocześnie nie później niż do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął 3-miesięczny okres zatrudnienia. Co istotne, w okresie zatrudnienia należy uwzględnić przypadki, w których osoba, dla której mikroprzedsiębiorca zawiera umowę o zarządzanie i prowadzenie PPK, była wcześniej zatrudniona u tego samego pracodawcy w okresie ostatnich 12 miesięcy, bądź podmiot zatrudniający jest następcą prawnym w stosunkach prawnych nawiązanych przez podmiot zatrudniający, który poprzednio zatrudniał osobę zatrudnioną.
Z kolei w przypadku pracodawcy, który otrzymał pisemny wniosek pracownika o dokonywanie wpłat do PPK lub utracił status mikroprzedsiębiorcy, za dzień rozpoczynający bieg terminu obligującego pracodawcę do zawarcia umowy o zarzadzanie i prowadzenie PPK uznaje się dzień, w którym powyższe zdarzenie wystąpiło.
Autozapisy w PPK obowiązują pracowników w wieku od 18 lat do 55 lat. Obecne deklaracje o rezygnacji z dokonywania wpłat obowiązują do 28 lutego 2027 roku. Od 1 marca 2027 roku przestaną one jednak obowiązywać i pracownik, który będzie chciał podtrzymać decyzję o rezygnacji z oszczędzania w PPK, powinien ponownie złożyć deklarację o rezygnacji z dokonywanie wpłat do PPK. Pracodawca w odniesieniu do osób objętych autozapisem, które nie złożyły rezygnacji, powinien naliczyć i pobrać wpłaty do PPK w marcu 2027 roku, a w kwietniu 2027 roku dokonać ich wpłaty do PPK. Warto pamiętać, że to na pracodawcy ciąży obowiązek poinformowania pracowników o terminie wygaśnięcia złożonej przez nich wcześniej rezygnacji. Powinien tego dokonać w terminie do ostatniego dnia lutego roku, w którym następuje autozapis. Należy również mieć na względzie sytuację szczególną, która dotyczy osób zatrudnionych powyżej 55 roku życia. Osoby, które przed 1 kwietnia, roku w których następuje autozapis, ukończyły 55. rok życia nie podlegają autozapisowi. Mogą one nadal uczestniczyć w programie, jednak powinny pamiętać o konieczności złożenia do pracodawcy pisemnego wniosku.
Oszczędności gromadzone, a następnie inwestowane w ramach PPK tworzone są wspólnie przez osoby zatrudnione, pracodawców oraz państwo. Wpłaty na PPK finansowane przez osobę zatrudnioną wynoszą 2% i podlegają potrąceniu już po opodatkowaniu i oskładkowaniu. Z kolei pracodawca finansuje 1,5% wynagrodzenia. Część finansowana przez podmiot zatrudniający nie podlega oskładkowaniu, jednak jest przychodem dla pracownika, a więc z tego tytułu powinien zostać potrącony podatek od jego wynagrodzenia. Na rachunek uczestnika PPK wpływają również dopłaty ze strony państwa, w tym jednorazowa wpłata powitalna w wysokości 250 złotych oraz dopłaty roczne w wysokości 240 złotych.
Wyżej przedstawione wartości wynagrodzenia mogą zostać powiększone o wpłatę dodatkową, wynoszącą do 2% finansowaną przez pracownika, a przez pracodawcę do 2,5% wynagrodzenia, co łącznie maksymalnie może dać 4% wynagrodzenia finansowanego przez zatrudnionego oraz 4% przez podmiot zatrudniający.
Wpłaty realizowane na rachunek PPK w części finansowanej przez pracodawcę stanowią koszty uzyskania przychodu, którego zaliczenie obwarowane jest warunkiem wpłaty środków w ustawowym terminie, czyli do 15. dnia kolejnego miesiąca, w którym zostały one naliczone i pobrane.
Jeżeli pracodawca nie dopełni obowiązku polegającego na zawarciu umowy o zarzadzanie PPK w ustawowym terminie, grozi mu grzywna w wysokości do 1,5% całego funduszu wynagrodzeń z roku poprzedzającego popełnienie czynu zabronionego. Identyczna kara może spotkać pracodawcę, względem którego udowodnione zostanie nakłanianie zatrudnionych do rezygnacji z uczestnictwa w programie PPK.
W wyniku uchybień bądź celowego działania, pracodawca który:
podlega karze grzywny w wysokości 1.000 PLN, aż do 1.000.000 PLN. Do kontroli w zakresie dopełniania przez pracodawcę obowiązków w sprawach związanych z PPK uprawniona została Państwowa Inspekcja Pracy.
Pracownicze Plany Kapitałowe to system, który ma zachęcić pracowników do długoterminowego oszczędzania, w którym poza jego własnymi wpłatami, środki rosną o wpłaty dokonywanie przez pracodawcę, państwo oraz odsetki z inwestycji. Program może kusić zwolnieniem z tzw. podatku Belki, czy elastycznością w kwestiach związanych z wypłatą środków na wkład własny do kredytu hipotecznego lub w przypadku choroby. Z perspektywy pracodawcy, ciążące obowiązki i sankcje za ich niedopełnienie wydają się przysłaniać korzyści programu. Terminowe zawieranie umów w imieniu zatrudnionych osób, prowadzenie ewidencji uczestników PPK, obliczanie i pobieranie składek, dokonywanie wpłat do wybranej instytucji finansowej, czy zakup aplikacji do obsługi spraw związanych z PPK, to początek.
Pamiętaj, że w MDDP Outsourcing świadczymy usługi na najwyższym poziomie z zakresu księgowości, kadr i płac oraz podatków. Zadbaj o swoje interesy i pozwól naszym specjalistom kompleksowo wesprzeć Cię, generując przy tym oszczędność w zakresie finansów, czy czasu, który poświęcasz na analizę zmian prawnych. Zapomnij o stresie towarzyszącym przestrzeganiu terminów, to nie musi być już Twoje zmartwienie.
Autor: Dawid Szczepaniec – Młodszy księgowy MDDP Outsourcing, biuro rachunkowe Warszawa,
Źródło: Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych