Od 1 października 2024 r. pracownicy biur rachunkowych mogą kontaktować się telefonicznie z Urzędem Skarbowym w imieniu swoich klientów.
Uprawnienie to dotyczy zarówno pełnomocników ogólnych, użytkowników konta spółki (lub innych organizacji) w e-Urzędzie Skarbowym, jak i innych upoważnionych osób, w tym pracowników biur rachunkowych.
Uprawnienia dotyczą osób posiadających pełnomocnictwa:
Choć konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej nie mogą udzielać informacji o konkretnych klientach, pracownicy biur rachunkowych mają możliwość konsultacji z pracownikiem właściwego urzędu skarbowego prowadzącym daną sprawę.
Konsultant udostępni numer telefonu do odpowiedniego pracownika urzędu, który może zweryfikować pełnomocnictwo i uwierzytelnić pełnomocnika.
Infolinia zapewnia kontakt zarówno z konsultantami Krajowej Informacji Skarbowej, jak i pracownikami odmiejscowionych urzędów skarbowych, umożliwiając uzyskanie informacji o ogólnych kwestiach podatkowych i celnych oraz sprawach indywidualnych.
Dostęp do informacji objętych tajemnicą skarbową wymaga uwierzytelnienia kodem telePIN, który można ustawić na koncie w e-Urzędzie Skarbowym (www.podatki.gov.pl).
Jeśli konsultant nie dysponuje pełną wiedzą o konkretnej sprawie, przekieruje rozmówcę do właściwego pracownika urzędu, podając bezpośredni numer kontaktowy.
Informacje o indywidualnej sprawie podatnika mogą być udzielane telefonicznie:
Zakres uprawnień pracowników biur rachunkowych: Posiadacze pełnomocnictw UPL-1 lub PPS-1 mogą uzyskać informacje objęte tajemnicą skarbową wyłącznie od pracownika urzędu prowadzącego sprawę (nie od konsultanta odmiejscowionego US).
Weryfikacji pełnomocnictwa UPL-1 lub PPS-1 oraz uwierzytelnienia dzwoniącego (za pomocą telePIN-u i numeru PESEL lub NIP) może dokonać tylko pracownik właściwego Urzędu Skarbowego. Po pozytywnej weryfikacji pracownik przekaże informacje zgodne z zakresem pełnomocnictwa.
Zachęcamy do lektury – TelePIN
Autorka: Małgorzata Sępioł, Ekspertka ds. CIT z katowickiego biura MDDP Outsourcing