pl en
Blog

Ważne zmiany w kontaktach z Urzędem Skarbowym - nowe uprawnienia dla biur rachunkowych

29.10.2024
Ważne zmiany w kontaktach z Urzędem Skarbowym - nowe uprawnienia dla biur rachunkowych

Od 1 października 2024 r. weszły w życie istotne zmiany w zakresie komunikacji z Urzędami Skarbowymi. Pracownicy biur rachunkowych otrzymali nowe możliwości kontaktu telefonicznego w imieniu swoich klientów. Sprawdź, jakie uprawnienia dają pełnomocnictwa UPL-1 i PPS-1 oraz jak skutecznie komunikować się z urzędnikami za pomocą systemu telePIN. Przygotowaliśmy kompleksowe wyjaśnienie nowych zasad, które usprawniają obsługę spraw podatkowych.

Jakie uprawnienia mają pracownicy biur rachunkowych w kontaktach z Urzędem Skarbowym?

Od 1 października 2024 r. pracownicy biur rachunkowych mogą kontaktować się telefonicznie z Urzędem Skarbowym w imieniu swoich klientów.
Uprawnienie to dotyczy zarówno pełnomocników ogólnych, użytkowników konta spółki (lub innych organizacji) w e-Urzędzie Skarbowym, jak i innych upoważnionych osób, w tym pracowników biur rachunkowych.

Uprawnienia dotyczą osób posiadających pełnomocnictwa:

  • UPL-1 (do podpisywania elektronicznych deklaracji podatkowych) lub
  • PPS-1 (pełnomocnictwo ogólne)

Choć konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej nie mogą udzielać informacji o konkretnych klientach, pracownicy biur rachunkowych mają możliwość konsultacji z pracownikiem właściwego urzędu skarbowego prowadzącym daną sprawę.

Konsultant udostępni numer telefonu do odpowiedniego pracownika urzędu, który może zweryfikować pełnomocnictwo i uwierzytelnić pełnomocnika.
Infolinia zapewnia kontakt zarówno z konsultantami Krajowej Informacji Skarbowej, jak i pracownikami odmiejscowionych urzędów skarbowych, umożliwiając uzyskanie informacji o ogólnych kwestiach podatkowych i celnych oraz sprawach indywidualnych.

Ważne!

Dostęp do informacji objętych tajemnicą skarbową wymaga uwierzytelnienia kodem telePIN, który można ustawić na koncie w e-Urzędzie Skarbowym (www.podatki.gov.pl).

Jeśli konsultant nie dysponuje pełną wiedzą o konkretnej sprawie, przekieruje rozmówcę do właściwego pracownika urzędu, podając bezpośredni numer kontaktowy.

Informacje o indywidualnej sprawie podatnika mogą być udzielane telefonicznie:

  • pełnomocnikowi ogólnemu
  • osobie z dostępem do konta w e-Urzędzie Skarbowym (w przypadku podatnika niebędącego osobą fizyczną)
    W obu przypadkach wymagane jest uwierzytelnienie telePIN-em.

Ważne!

Zakres uprawnień pracowników biur rachunkowych: Posiadacze pełnomocnictw UPL-1 lub PPS-1 mogą uzyskać informacje objęte tajemnicą skarbową wyłącznie od pracownika urzędu prowadzącego sprawę (nie od konsultanta odmiejscowionego US).

Weryfikacji pełnomocnictwa UPL-1 lub PPS-1 oraz uwierzytelnienia dzwoniącego (za pomocą telePIN-u i numeru PESEL lub NIP) może dokonać tylko pracownik właściwego Urzędu Skarbowego. Po pozytywnej weryfikacji pracownik przekaże informacje zgodne z zakresem pełnomocnictwa.

Zachęcamy do lektury – TelePIN

Autorka: Małgorzata Sępioł, Ekspertka ds. CIT z katowickiego biura MDDP Outsourcing

Biuro rachunkowe e-urząd telePIN urząd skarbowy

kontakt

Agnieszka Tyczyńska-Osińska

Agnieszka Tyczyńska-Osińska

Dyrektorka Księgowości
biuro@mddp-outsourcing.pl