e-Doręczenia to nowoczesna usługa, która stanowi elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki niej podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych, które są równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Usługa ta umożliwia wysyłanie i odbieranie dokumentów elektronicznych o dogodnej porze i z dowolnego miejsca, co eliminuje konieczność oczekiwania na listonosza czy wizyty na poczcie.
Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie wprowadzany stopniowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem. Od 1 stycznia 2025 r. między innymi urzędy i inne podmioty publiczne mają obowiązek korzystania z e-Doręczeń. Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, takie jak adwokaci czy notariusze, również od początku bieżącego miesiąca są zobowiązani do korzystania z tej usługi. Także podmioty niepubliczne, rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) – od 1 stycznia muszą korzystać z e-Doręczeń. Z kolei podmioty zarejestrowane przed 1 stycznia br. w KRS oraz wpisane do CEiDG, mają taki obowiązek odpowiednio od 1 kwietnia i od 1 lipca 2025 roku.
Sprawdź kto jeszcze jest zobowiązany do używania e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 roku 👉 e-Doręczenia od 1 stycznia 2025 roku. Czym są i kto z nich skorzysta?
Aby złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń, należy wybrać odpowiedni formularz, wypełnić go, dołączyć dokument potwierdzający reprezentację lub pełnomocnictwo podmiotu oraz potwierdzenie opłaty za pełnomocnictwo (jeśli nie korzysta się ze zwolnienia). Następnie należy wskazać administratora skrzynki do e-Doręczeń, sprawdzić wniosek i podpisać go elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adresy e-mail wskazanych administratorów.
Status złożonego wniosku można sprawdzić logując się do skrzynki e-Doręczeń. Na górze ekranu znajduje się opcja „Zarządzaj adresami do e-Doręczeń”, gdzie można zobaczyć status wniosków (rozpatrzonych i nierozpatrzonych). W przypadku odrzucenia wniosku system wyświetli powód odrzucenia, a wnioskodawca będzie musiał złożyć nowy, poprawny wniosek.
W sekcji najczęściej zadawanych pytań na rządowej stronie można znaleźć odpowiedzi na wiele kwestii związanych z e-Doręczeniami, takich jak obowiązek korzystania z usługi, koszty wysyłki dokumentów, procedury reklamacyjne czy szczegóły dotyczące adresów do e-Doręczeń.
Z e-Doręczeń będzie można korzystać przez:
Możliwość bezpłatnego używania e-Doręczeń przewidziano w przypadku korespondencji:
Z kolei podmioty publiczne, wysyłające korespondencję do obywateli, firm i innych instytucji niepublicznych, będą musiały zapłacić za skorzystanie z e-Doręczeń.
Natomiast obywatele i firmy będą ponosić koszty korespondencji, jeżeli nie będzie w niej uczestniczyć podmiot publiczny, czyli np. w sytuacji przesyłania korespondencji między firmami czy między firmą a osobą fizyczną.
Zobacz jak MDDP Outsourcing może pomóc we wdrożeniu e-Doręczeń 👉 e-Doręczenia – nowa era korespondencji urzędowej od 1 stycznia 2025 roku!