pl en
Blog

e-Doręczenia – nowa era elektronicznej komunikacji

16.01.2025

e-Doręczenia to krok w stronę cyfryzacji i usprawnienia komunikacji między obywatelami, firmami a administracją publiczną. Dzięki tej usłudze możliwe jest szybkie, bezpieczne i wygodne przesyłanie dokumentów elektronicznych. Kto ma obowiązek korzystania z tej formy komunikacji, a kto nie, i od kiedy? Czy e-Doręczenia są bezpłatne i jak z nich skorzystać? Szczegóły poniżej.

 

Czym są e-Doręczenia?

e-Doręczenia to nowoczesna usługa, która stanowi elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki niej podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych, które są równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Usługa ta umożliwia wysyłanie i odbieranie dokumentów elektronicznych o dogodnej porze i z dowolnego miejsca, co eliminuje konieczność oczekiwania na listonosza czy wizyty na poczcie.

 

Harmonogram wprowadzania e-Doręczeń

Obowiązek korzystania z e-Doręczeń będzie wprowadzany stopniowo, zgodnie z ustalonym harmonogramem. Od 1 stycznia 2025 r. między innymi urzędy i inne podmioty publiczne mają obowiązek korzystania z e-Doręczeń. Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, takie jak adwokaci czy notariusze, również od początku bieżącego miesiąca są zobowiązani do korzystania z tej usługi. Także podmioty niepubliczne, rejestrujące się do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) oraz Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG) – od 1 stycznia muszą korzystać z e-Doręczeń. Z kolei podmioty zarejestrowane przed 1 stycznia br. w KRS oraz wpisane do CEiDG, mają taki obowiązek odpowiednio od 1 kwietnia i od 1 lipca 2025 roku.

 

Sprawdź kto jeszcze jest zobowiązany do używania e-Doręczeń od 1 stycznia 2025 roku 👉 e-Doręczenia od 1 stycznia 2025 roku. Czym są i kto z nich skorzysta?

 

Jak poprawnie złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń?

Aby złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń, należy wybrać odpowiedni formularz, wypełnić go, dołączyć dokument potwierdzający reprezentację lub pełnomocnictwo podmiotu oraz potwierdzenie opłaty za pełnomocnictwo (jeśli nie korzysta się ze zwolnienia). Następnie należy wskazać administratora skrzynki do e-Doręczeń, sprawdzić wniosek i podpisać go elektronicznie (profilem zaufanym, e-dowodem lub podpisem kwalifikowanym). Potwierdzenie złożenia wniosku zostanie wysłane na adresy e-mail wskazanych administratorów.

 

Jak sprawdzić status wniosku o adres i skrzynkę e-Doręczeń?

Status złożonego wniosku można sprawdzić logując się do skrzynki e-Doręczeń. Na górze ekranu znajduje się opcja „Zarządzaj adresami do e-Doręczeń”, gdzie można zobaczyć status wniosków (rozpatrzonych i nierozpatrzonych). W przypadku odrzucenia wniosku system wyświetli powód odrzucenia, a wnioskodawca będzie musiał złożyć nowy, poprawny wniosek.

W sekcji najczęściej zadawanych pytań na rządowej stronie można znaleźć odpowiedzi na wiele kwestii związanych z e-Doręczeniami, takich jak obowiązek korzystania z usługi, koszty wysyłki dokumentów, procedury reklamacyjne czy szczegóły dotyczące adresów do e-Doręczeń.

 

Jak skorzystać z e-Doręczeń?

Z e-Doręczeń będzie można korzystać przez:

  • skrzynkę e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl,
  • skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl,
  • system kancelaryjny EZD zintegrowany z e-Doręczeniami,
  • aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.

 

Czy korzystanie z e-Doręczeń jest odpłatne?

Możliwość bezpłatnego używania e-Doręczeń przewidziano w przypadku korespondencji:

  • od obywateli i firm do podmiotów publicznych
  • oraz między podmiotami publicznymi.

Z kolei podmioty publiczne, wysyłające korespondencję do obywateli, firm i innych instytucji niepublicznych, będą musiały zapłacić za skorzystanie z e-Doręczeń.

Natomiast obywatele i firmy będą ponosić koszty korespondencji, jeżeli nie będzie w niej uczestniczyć podmiot publiczny, czyli np. w sytuacji przesyłania korespondencji między firmami czy między firmą a osobą fizyczną.

 

Zobacz jak MDDP Outsourcing może pomóc we wdrożeniu e-Doręczeń 👉 e-Doręczenia – nowa era korespondencji urzędowej od 1 stycznia 2025 roku!

 

Outsourcing księgowy i kadrowo-płacowy dla wymagających firm
Napędzany nowoczesną technologią

E-doręczenia stanowią krok w stronę cyfryzacji administracji publicznej, ułatwiając życie zarówno obywatelom, jak i przedstawicielom instytucji publicznych.
Jeśli masz wątpliwości jak dostosować swoje procesy do nowej rzeczywistości, chętnie pomożemy.
> Skontaktuj się z nami już dziś! <

dla kogo e-Doręczenia e-Doręczenia obowiązek e-Doręczeń od kiedy e-Doręczenia

kontakt

Joanna Kargulewicz

Joanna Kargulewicz

Managerka Księgowości
biuro@mddp-outsourcing.pl