Sprawozdania finansowe można przygotowywać zgodnie z Ustawą o Rachunkowości lub według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF). Wybór zależy od rodzaju jednostki oraz od tego, czy podlega ona obowiązkowi stosowania MSSF. Jednostki obowiązkowo stosujące MSSF to m.in. banki oraz emitenci papierów wartościowych. Jednostki, które mogą stosować MSSF, ale nie muszą, to np. emitenci papierów wartościowych ubiegający się o dopuszczenie do obrotu na rynkach regulowanych lub jednostki będące częścią grup kapitałowych, w których jednostka dominująca stosuje MSSF. Z kolei jednostki stosujące Ustawę o Rachunkowości to pozostałe podmioty, które muszą przestrzegać krajowych przepisów i nie mogą dobrowolnie stosować MSSF.
Struktura sprawozdań finansowych – w MSSF jednostki mają większą elastyczność w strukturze sprawozdań, podczas gdy Ustawa o Rachunkowości wymaga stosowania sztywnych wzorów.
Sprawozdanie z całkowitych dochodów – jest wymagane w MSSF, ale nie ma go w Ustawie o Rachunkowości.
Uproszczenia – brak w MSSF. Jednostki stosujące MSSF muszą sporządzać rachunek przepływów pieniężnych oraz zestawienie zmian w kapitale własnym, niezależnie od wielkości.
Bieżące aktualizacje standardów – jednostki stosujące MSSF muszą na bieżąco śledzić zmiany w publikowanych standardach.
Chcesz wiedzieć więcej? Sprawdź i pobierz kompleksowy przewodnik → „Sprawozdanie finansowe 2025” od MDDP Outsourcing
Zgodnie z Ustawą o Rachunkowości, sprawozdanie finansowe powinno obejmować:
Jednostki stosujące MSSF mogą stosować różne nazwy poszczególnych elementów i mają obowiązek sporządzania m.in. sprawozdania z całkowitych dochodów oraz not objaśniających.
Różne załączniki Ustawy o Rachunkowości określają, jak sporządzać sprawozdania finansowe w zależności od wielkości i rodzaju jednostki.
WAŻNE! Obecnie trwają prace nad zmianami do ustawy o rachunkowości dotyczące m.in. uproszeń w sprawozdawczości finansowej. Zgodnie z projektem ustawy, zmianie ulegnie definicja jednostki mikro i małej (wzrosną progi), pojawią się także nowe definicje jednostki średniej i dużej. Obecnie prace nad zmianą ustawy znajdują się w Sejmie i mogą zostać wprowadzone już od 2025 roku.
Jednostki mikro, małe oraz organizacje non-profit, mogą korzystać z uproszczeń, takich jak:
Uproszczenia te są opcjonalne i wymagają uchwały organu zatwierdzającego.
Podmiotami, których uproszczenia nie obejmują, są:
Zasada istotności pozwala na stosowanie uproszczeń, o ile nie wpływają one negatywnie na rzetelność i przejrzystość sprawozdania finansowego. Próg istotności jest ustalany indywidualnie przez jednostkę i zapisany w polityce rachunkowości.
Wybór odpowiedniej formy sprawozdawczości finansowej oraz stosowanie uproszczeń mogą znacząco wpłynąć na efektywność raportowania finansowego. Ważne jest, aby dostosować te elementy do specyfiki jednostki, przy zachowaniu zgodności z obowiązującymi przepisami. Zachęcamy do kontaktu z ekspertami MDDP Outsourcing, w celu poznania szczegółów.
autor: Piotr Czarnecki, Młodszy specjalista ds. sprawozdawczości, MDDP Outsourcing Warszawa